Hantverkare etta på klagomålstoppen
Det är oftast kul att ligga i topp. Men om det handlar om en sammanställning över flest klagomål från konsumenter vill man gärna ligga i botten. Tyvärr prenumererar hantverkare på förstaplatsen.
Varje år sammanställer Konsumentverket statistik över klagomål. Hantverkare har i flera år radat upp förstaplatser på den allt annat än smickrande klagomålstoppen i kategorin tjänster. I år får hantverkarna 8,1 procent av klagomålen – mer än dubbelt så många som tvåan på listan, flyget.
Någon statistik över vilka byggyrken som är värst i klassen finns dock inte.
– Ofta rör det sig om att man ska bygga ut en villa eller på annat sätt göra en ombyggnation. Även badrum är vanligt, och då är det ju många olika yrkesgrupper inblandade, säger Kristina Westling, ordförande i Konsumentvägledarnas Yrkesförening.
De vanligaste anledningarna till att kunder är missnöjda är att arbetet dragit ut på tiden, eller att fakturan blivit högre än vad konsumenten anser att man kommit överens om.
– Sedan kan det vara så att något blivit fel. Det kan antingen vara något som en besiktningsman sett, eller att kunden tycker att det här ser ju inte bra ut, det här sa vi inte, säger Kristina Westling.
Vad tror du att det beror på att hantverkare alltid är i topp?
– Något som vi ibland får höra är att hantverkare skulle vara en oseriös yrkesgrupp. Jag tror inte att det beror på att hantverkare är oseriösa, absolut inte. Jag tror snarare att det är för att det handlar om en större summa pengar. Att bygga om ett badrum gör man inte ofta, konsumenten har sparat ihop pengar, det är en stor grej för denne.
– Sedan tror jag också att det är brister i kommunikationen från båda hållen. Hantverkaren kanske inte heller alltid är tydlig utifrån förutsättningarna.