Tar hjälp av kameror i maskinen vid högersväng: ”Ovärderligt”
Olycksrisken är hög när maskinförare med begränsad sikt ska svänga åt höger. Föraren Jens Lanebo kör numer en maskin med kamera. Tidigare körde han utan. ”Chansat många gånger”.
Tidigare i veckan skrev Byggnadsarbetaren om en grävmaskinist som nyligen åtalas för vållande till annans död. Olyckan inträffade i somras då grävmaskinisten körde in i en rondell i Jägersro utanför Malmö. En äldre kvinna på cykel skadades så svårt att hon senare avled.
Grävmaskinisten förhördes av polisen efter olyckan och i utredningen uppger han att sikten genom höger ruta var begränsad på grund av kranarmen.
– Jag brukar alltid titta bakom och framför kranen och får då luta mig bak och fram lite för att se bättre vilket jag gjorde även den här gången, man vill ju vara säker, uppger föraren i förhör.
I flera olika Facebookgrupper är det nu många som vittnar om problemen vid en högersväng. Att de som maskinförare har svårt att se både bilar och cyklister. En skriver att han var nära att ”klippa” en Nissan Micra med sin Neuson. ”Den var precis bakom hela bommen/armen. Såg han inte ett skit så bara stå på bromsen. 1 mm från hans framruta med skopan.” En annan känner igen sig i den åtalade grävmaskinisten. ”Kör själv just nu en Terex TW110 och det är väldigt dålig sikt åt höger om man har bom och sticka i transportläge.”
Hur olika entreprenadmaskiner ska se ut säkerhetsmässigt regleras av EU:s maskindirektiv. Alla maskiner måste gå igenom en certifiering och få en CE-märkning. Kristian Johansson är produktchef på Zeppelin som är återförsäljare för Caterpillar i Sverige.
Är den här frågan om sikten vid högersvängar på bordet vid tillverkningen av maskinerna?
– Det är den absolut. Vi konfigurerar våra hjullastare med tanke på sikten åt höger. Men ibland är det svårt att påverka då maskinerna och bommen ser ut som de gör. Oavsett vilken konfiguration vi väljer så är våra maskiner CE-märkta och följer maskindirektivet. Jag kan inte säga annat än att det åligger den enskilde föraren att ha uppsikt åt höger.
Kristian Johansson berättar att de nu monterar 360-kameror på deras modeller. Allt för att täcka in den döda vinkeln så mycket som möjligt.
– Den tekniken kommer alltmer för att underlätta, men det slutliga ansvaret ligger såklart på föraren. Jag vet att någon maskinägare vid något tillfälle sagt till mig att ”jag får inte ner bommen då jag har monterat skopa och rototiller”. Svaret där är ju att föraren själv måste göra en riskanalys och se om det är möjligt att ge sig ut i trafiken. Kanske är det bättre att köra vissa delar på en lastbil ibland. Visst det blir dyrare, men säkerheten måste gå först, säger Kristian Johansson
En som provat på det här med kameror i maskinen är Jens Lanebo, maskinförare i Nacka utanför Stockholm. Han har tre kameror i sin Liebherr 918. Bland annat en som sitter ute på rambalken under backspegeln. Något som gör att han kan se den döda vinkeln även om bommen är i vägen för backspegeln.
Hur tycker du det är att köra med kameror?
– Att ha kameror är ovärderligt. Jag står ofta med maskinen bland människor och jobbar i stadsmiljö. Då springer det ibland människor runt maskinen, men det är inga problem för jag har inga döda vinklar tack vara mina kameror.
Hur är det att växla mellan att titta på skärmar och se ut som vanligt genom rutorna?
– Det är en vanesak. Jag kom in i det väldigt fort, det tog kanske en månad. Nu går det automatiskt och jag tycker att jag nu har väldigt bra kontroll på min närmaste omgivning.
Sikten är väldigt dålig ibland
Har du kört mycket grävmaskin även utan kameror?
– Det har gjort många gånger och ofta så chansar man och hoppas att ingen är i vägen. Sikten är väldigt dålig ibland.
På utbildningar av maskinförare ingår det även att lära sig att framföra maskinerna i vanlig trafikmiljö. Det gäller i alla fall för de som utbildar sig via ME-skolan. Magnus Andersson är verksamhetsansvarig på skolan i Bålsta.
– Generellt finns det finns stora brister på många håll när det gäller utbildningen av maskinförare i Sverige idag. Det är bara snabba cash som gäller och ingen tänker på säkerheten.
Hur tänker du kring den ibland dåliga sikten ut genom höger ruta, är det ett problem?
– Maskinerna är konstruerade så att de ska kunna framföras på vanliga vägar. Men när det händer en olycka så skyller folk på allt från fel i konstruktionen på maskinen till lagstiftningen. Den verkliga orsaken är att arbetsgivarna inte tar sitt ansvar. De måste se till att maskinförarna får bättre utbildningen när det gäller säkerheten. Den här typen av olyckor ska inte behöva hända.