Hampe Mobärg om supandet: ”Måste vara en sjuk kultur”
Hampe Mobärg, vd på Maskinentreprenörerna, är närmast chockad över uppgifterna om fyllefester och onyktra maskinförare på bygget av Mälarbanan.
Tidningen når Hampe Mobärg på en utbildning i Bålsta utanför Stockholm för 47 förtroendevalda i arbetsgivarorganisationen. De förtroendevalda kommer från hela landet och är allt från enmansföretagare som kör sin egen entreprenadmaskin till personer med mer arbetsledande arbetsuppgifter på större entreprenadbolag. Sedan uppgifterna kom om drickandet på Mälarbanan har frågan diskuterats livligt.
– Jag blev uppmärksammad på det hela när en här berättade vad som hänt. Det är katastrof, jag tror inte att det är sant, säger Hampe Mobärg.
Enligt de uppgifter som hittills kommit ut har man bland annat haft en läskautomat på bygget som laddats med starköl. Det har funnits sprit att köpa i matsalen och det har varit fester på jobbet. Det har även hänt att onyktra maskinförare inte kommit förbi alkolåset. De har då fått hjälp av andra för att få igång maskinen. Allt enligt TV4. Det är Skanska som driver själva jobbet och Trafikverket är beställare.
– Det här med att de går ut och blåser för varandra, det är unikt. Jag har aldrig hört talas om att det händer och jag har svårt att se att det händer i någon utsträckning överhuvudtaget. Det finns ingen acceptans för ett sådant beteende.
Hur går snacket på utbildningen i Bålsta, är folk upprörda?
– De flesta jag pratat med tycker att det är fruktansvärda uppgifter och det är ingen som sett något liknande. De flesta i branschen är små familjeföretag. Vi pratar om dyra maskiner och personligt ansvar. De känner inte alls igen sig.
Hampe Mobärg har svårt att hitta någon förklaring till varför ingen på Skanska upptäckt missbruket av alkohol.
– Det känns märkligt att de inte märkt något. De här fyllefesterna som beskrivs, det låter som en sjuk lokal kultur. Det måste finnas någon med chefsansvar som varit inblandad eller så är de totalt blinda.
Han är även förvånad över att det drabbar en byggarbetsplats som drivs av Skanska.
– Skanska är kanske det bolag av alla som är mest kända för att vara väldigt strikta när det gäller alla former av personalpolicys.
Hampe Mobärg tycker allt blir extra märkligt då det sker på ett järnvägsbygge. Det är en ganska begränsad krets som får jobba på den typen av projekt. Det är mycket specialutbildning och säkerhetstänk.
– Allt känns bara så otroligt osannolikt. Det finns ingen acceptans för ett sådant beteende överhuvudtaget.