Vad hände egentligen vid skyliftolyckan? – "mycket, mycket ovanlig"
Helt plötsligt lossnade korgen från en skylift och en person föll handlöst ner. Det finns fortfarande många frågetecken kring hur olyckan inträffade.
Det var i början av juni som en skylift plötsligt lossnade från sina fästen och föll ner, i samband med bygget en stor bussterminal vid Slussen i Stockholm.
Som tur var inträffade händelsen under en förflyttning i bergrummet och korgen, som en person befann sig i, föll ”endast” från 2,5 meter.
– Det var en allvarlig händelse. Och mycket, mycket ovanlig, säger Robert Kaczmarek, inspektör på Arbetsmiljöverket.
Utredningen om hur korgen kunde lossna från sina fästen pågår fortfarande. Det man i nuläget vet är att skyliften var servad och besiktad, bultarna var kontrollerade. Det fanns inga brister i användningen, kontroller av utrustningen var genomförda och det gick inte att se några felaktigheter på arbetsplatsen.
– Vi har inte hittat någonting som har brustit hos användaren. Det vi nu tittar närmare på är om det kan röra sig ett tillverkningsfel. Men som sagt, vi har ännu inte lyckats ta reda på hur det var möjligt att korgen lossnade, säger Robert Kaczmarek.
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.
Enligt honom är det fortsatt många frågetecken som behöver rätas ut.
– Jag har aldrig hört talas om en liknande händelse tidigare. Visst har en skylift gått sönder, men då har de slagit mot ett föremål eller fastnat någonstans. I det här fallet fanns det inga sådana yttre faktorer.
Hade kunnat sluta betydligt värre.
Personen som befann sig i skyliften när korgen lossnade skadades och fördes med ambulans till sjukhus. Bland annat ska han ha fått en kotkompression, en mindre fraktur på ryggraden. Han sjukskrevs efter olyckan.
– Det man kan säga är att det hade kunnat sluta betydligt värre, om korgen varit upp på 20 meters höjd, säger Robert Kaczmarek.
Polisens förundersökningsledare vill inte uttala sig om ärendet då det fortfarande är ett pågående.
Skyliften var tillverkad av franska Manitou och hyrdes ut till en av Veidekkes underentreprenörer via Cramo.
Få de senaste byggnyheterna – direkt i din mail! Prenumerera på ”Byggnadsarbetarens nyhetsbrev”.