Förslag om lönekrav i LOU
När det bedöms finnas risk för oskäliga anställningsvillkor ska offentliga upphandlare vara skyldiga att ställa krav gällande lön, semester och arbetstid vid upphandlingen. Det ska också finnas möjlighet att ställa krav på andra anställningsvillkor, så som försäkringar, tjänstepension och annan ledighet än semester. Det föreslår den statliga utredningen ”upphandling och villkor enligt kollektivavtal” i dag i ett delbetänkande.
Kraven på anställningsvillkoren ska sättas i nivå med lägstanivåerna i lag, eller i kollektivavtal om detta innebär bättre villkor. Kraven ska också gälla hos underleverantörer som anlitas av den som får uppdraget.
Särskilda regler vid utstationering
När det gäller utstationerade arbetare, alltså arbetare som är här tillfälligt på uppdrag av sina utländska arbetsgivare, föreslås dock särskilda regler.
Sedan tidigare sätter utstationeringslagen gränser för inom vilka områden krav kan ställas på deras anställningsvillkor. Därför föreslår utredningen att en upphandlare, i en och samma upphandling, kan ställa ett paket med krav på svenska företag och ett annat (begänsat av utstationeringslagen) när det gäller företag med utstationerad arbetskraft i Sverige.
Ny myndighet ska stötta
– Utredningens syfte har varit att jämka ihop EU:s upphandlingslagstiftning med den svenska arbetsmarknadsmodellen. Uppgiften har visat sig vara svår, men inte omöjlig, säger professor Niklas Bruun i ett pressmeddelande.
Han har lett utredningen.
I dag, tisdag, slår också en ny myndighet, Upphandlingsmyndigheten upp sina portar. Den ska arbeta med att stötta myndigheter i deras upphandlingsprocesser. Utredningen föreslår att myndigheten får en viktig roll i arbetet med att bestämma i vilka upphandlingar sådana här villkor ska ställas, och vilken nivå de då ska ligga på.