Försäkringsjätten: Fyra lätta hantverkarbilar får "bra val"-stämpel
Endast fyra modeller i klassen lätta transportbilar får tummen upp i Folksams test som baserat på säkerhet och koldioxidutsläpp.
Tillsammans med trafikforskare sätter Folksam ”bra val”-stämplar på lätta transportbilar. Dessa rekommendationer baseras på säkerhets- och utsläppskrav.
– Vi ser att säkerhetsutrustning blir allt vanligare, men utvecklingen går mycket långsammare än för vanliga personbilar. Exempelvis har knappt en tredjedel av modellerna som säljs i Sverige idag standardutrustad autobroms på alla versioner, som jämförelsevis finns i över 90 procent av nya personbilar, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam, i ett pressmeddelande.
Folksam uppger att var tionde bil som körs i Sverige är en hantverkarbil och att de i genomsnitt per år rullar 25 procent längre än en vanlig personbil. Men trots sin höga närvaro på vägarna förekommer krocktester i många färre fall än på privatsidan. 64 procent av modellerna krocktestas, på privatsidan är samma siffra uppe på 85 procent.
Försäkringsbolagets märkning baseras även på mängden koldioxidutsläpp. De lätta transportbilar som drivs på diesel släpper i genomsnitt ut 13 procent mer än en personbil.
– Både el- och hybridbilar skulle göra stor klimatnytta i våra städer där hantverkarbilarna körs som mest, och bidrar till stora utsläpp, säger Anders Ydenius.
De modeller som får ”bra val”-stämpeln i klassen lätta transportbilar är:
- Volkswagen Caddy
- Toyota Proace.
- Isuzu D-Max
- Toyota Hilux
(De två sistnämnda brister även dom i utsläppskrav men dess säkerhet gör att de i helhet rekommenderas).
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.