Förbud mot mobilkran
Det var den 18 maj olyckan hände där Kenneth Oskarsson Rantavaara, 52 år och Fredrik Oskarsson Rantavaara, 21 år, förlorade sina liv. De skulle besiktiga en bergförstärkning och befann sig i en personkorg som hissades ner i schaktet från en mobilkran. Men korgen släppte från fästet och föll ner i schaktet. LKABs utredning visade att en brytare som skulle hindra att linan till korgen löpte ut för långt, inte aktiverades.
Två miljoner i vite
Arbetsmiljöverket har nu fattat ett beslut som innebär att LKAB inte får använda metoden med mobilkran och personkorg vid den här typen av arbeten. I ett föreläggande slår verket fast att lyft av personer i schakt under jord, endast får utföras med arbetsutrustning som är konstruerad och tillverkad för att lyfta personer.
– Personer får endast lyftas med anordningar som är gjorda för personlyft, säger Anita Israelsson, chef på Arbetsmiljöverket i Norrbotten. Hon pekar på de stora riskerna vid den här typen av lyft. Det finns tillfällen när man kan få göra undantag och ändå använda mobilkran och personkorg, men verket tycker inte att de är uppfyllda i det här fallet. Exempel då avsteg kan få göras är akuta insatser, i nödsituationer eller i vissa speciella arbetssituationer med tillfälliga och kortvariga arbeten. Men då måste alla regelkrav på om tillfällig personlyft med kran vara uppfyllda. Till föreläggandet är kopplat ett vite på två miljoner kronor.
LKAB överklagar
LKAB kommer att överklaga Arbetsmiljöverkets beslut.
-Verket har inte förbjudit användning av mobilkran, utan säger att det kan användas vid tillfälligt arbete. Det vi är oeniga om är vad som är ett tillfälligt arbete. Vi menar att allt är ett tillfälligt arbete innan man har en permanent anläggning och att vi därför kan använda mobilkranen för personlyft under byggtiden, säger Per-Erik Lindvall, chef för teknik och affärsutveckling på LKAB. Han säger att LKAB behöver vi en lösning som gör det enkelt att arbeta i och inspektera schakt under byggtiden och säger att LKAB efter olyckan förstärkt säkerhetsrutinerna, så att den här typen av olycka inte ska kunna hända igen. Bland annat görs säkerhetskontroller av lina och infästningar före användning.