Förbifarten kan bli halv miljard dyrare än beräknat
Förbifarten riskerar att bli flera år försenad och flera hundra miljoner kronor dyrare än planerat, säger flera av Trafikverkets entreprenörer till tidningen Byggindustrin.
Förbifart Stockholm är ett av Sveriges största och dyraste infrastrukturprojekt och har kantats av flera missöden på vägen. Tidigare i år stoppade NCC arbetet i Häggvik och det dröjde omkring ett halvår innan bygget återupptogs. På delarna Lovön, Vinsta och Johannelund har det varit tunnelstopp, något som Byggnadsarbetaren rapporterat om vid flera tillfällen. Byggnadsarbetaren har nyligen också utsett tunnelbygget på Lovön, en del av Förbifarten, till Årets sämsta bygge för bristerna i tunnlarna och andra arbetsmiljöproblem.
Nu skriver tidningen Byggindustrin att Förbifarten riskerar att bli flera år försenad och flera hundra miljoner kronor dyrare än planerat.
– Av det jag känner till om de anspråk som gjorts tror jag att det sammanlagt kan röra sig om runt 500 miljoner kronor, säger en entreprenör till Byggindustrin om projektets ökade kostnader.
Trafikverkets projektchef Johan Brantmark bekräftar för tidningen att flera entreprenörer har flaggat för förseningar.
Trafikverket får också kritik för dåligt samverkansklimat, bristande projektering och bristfällig kommunikation.