Folksam nekar skadad ersättning
Han blev skadad, påkörd bakifrån, vid en olycka i Thailand. Idag är han sjukpensionär, bor i handikapplägenhet, förflyttar sig med största svårighet på kryckor och kan inte ens kissa själv.
– Jag kommer aldrig att bli bättre. Nu har jag så ont i armar och axlar att det är en tidsfråga innan jag hamnar i rullstol, säger han.
När Björn-Otto blev påkörd hade han en fritidsförsäkring hos Folksam, en medlemsförsäkring genom Byggnads.
Idag är han och Folksam djupt oeniga om hur stor ersättning han har rätt till. Deras skillnader i syn är avgörande för Björn-Ottos privatekonomi. Det handlar om cirka en miljon kronor som han hävdar att han har rätt till, men som Folksam inte vill betala ut. Han är på väg att anmäla handläggningen för bedömning till Folksams egen kundombudsman.
– Jag blev lovad att få ersättning, sedan bytte de handläggare bara över en natt. Jag har haft en 5-6 handläggare och har bara blivit dribblad fram och tillbaka, för att de ska slippa betala ut pengar. Dessutom har min handläggare ljugit och sagt att det inte är hon som fattat beslut om mig.
När Björn-Otto blev påkörd var först vänstra knät det stora problemet. Idag är det ryggen, buktande diskar, som ger de största besvären. För honom är det ingen tvekan; det är självklart att besvären kommer från olyckan. Att han är svårt skadad är läkare, försäkringskassa med flera, eniga om. Han är sjukpensionär efter olyckan, innan dess arbetade han och var fullt arbetsför.
Men Folksam anser inte det bevisat att olyckan orsakat hela hans skada i knä och rygg. Därför vill bolaget inte betala ut den begärda ersättningen för ekonomisk och medicinsk invaliditet.
– Vi behöver ett papper som styrker att han blev skadad i ryggen direkt vid olyckan, säger skaderegleraren Ulrika Sjöstrand, som fattat beslut i hans ärende.
– På det insända medicinska underlag jag har kan jag bara gör den här bedömningen. Men tillkommer det något nytt tar vi upp ärendet för omprövning.
Folksams tre förtroendeläkare säger att sambandet inte är klarlagt. En docent i ortopedi säger att övervägande skäl talar emot ett samband mellan ryggbesvären och olyckan. Björn-Ottos egen läkare,en ortopedöverläkare, anser däremot att ryggbesvären förstärkts på grund av gångsvårigheter efter olyckan.
Björn-Ottos ombud , Olle Höglund, jurist på Byggnads, är upprörd över hur hans klient har behandlats. Han är kritisk till den docent som bedömt sambandsfrågan.
– Folksam har behandlat Björn-Otto på ett mycket arrogant sätt.
Man har avfärdat det han framhållit för att styrka sitt ärende och har helt enkelt struntat i att lägga fram ett eget alternativ till hur skadorna har uppstått, om de inte uppstått vid olyckan. De har till exempel inte intervjuat Björn-Ottos vittne i Thailand som kan styrka att han hade ont i ryggen redan där.
När Björn Otto blev skadad i Thailand blev han opererad i knät och ett tiotal operationer följde. Knät har blivit söndertrasat och genomborrat med hål och spikar. Han har kronisk smärta. I Thailand togs en bit av höftbenet bort för att reparera knät. I ryggen har han buktande diskar som trycker mot ryggraden och gör bland annat att han oftast inte kan kissa själv.
Idag anger de första skriftliga uppgifterna att han sökte för ländryggsbesvär sex veckor efter olyckan. En förklaring är att Björn-Otto fram till dess legat på sjukhus och dygnet runt fått morfinsprutor mot smärtorna i kroppen. När han kom ut därifrån slog värken till med full kraft.
Ulrika Sjöstrand på Folksam tillbakavisar kritiken om handläggningen men hon tycker det är bra om det blir en bedömning hos kundombudsmannen. Hon säger att bytet av handläggare beror på omorganisation och barnledighet.
– Jag tycker det är synd att det blivit missförstånd i kommunikationen mellan Björn-Otto och mig, säger hon.
Folksam har hittills betalat ut åtta procent i medicinsk invaliditet och ersättning till en handikappanpassad bil. Olle Höglund anser att han har rätt till 20 procent eller mer för knät och minst 25 procents ersättning för ryggen, utöver ersättning för ekonomisk invaliditet.