Fixa nytt ID06-kort - snart blir det gamla spärrat: "Hämmar fusket"
Det finns flera anledningar till att ID06-korten ska bytas ut. Bland annat är tekniken på de gamla korten för dålig. Dessutom har reglerna för de anslutna företagen och deras medarbetare blivit tydligare. Att byta ut alla ID06-kort är en omfattande process. Total handlar det om 700 000 kort fördelade på 75 000 företag.
Dagens kort är byggda med en teknik som är hackad sedan lång tid tillbaka. Därför är det nu enkelt att byta ut informationen på korten. De är dessutom lätta att kopiera. Det nya kortet bygger på en ny säkrare teknik.
Ett mål med det nya kortet är att det ska bli svårare att fuska sig in på ett bygge. För att nå dit införs ett krav på att firmatecknaren för den firma som ansluter sig till ID06 måste identifiera sig via BankID eller motsvarande i andra länder. I nästa steg måste även den som tar emot ett kort legitimera sig med BankID. För dem som inte har BankID är kravet att de ska visa upp ett giltigt pass.
– Vi kommer nu få kontroll över fusket med ID06-systemet där en del beställer kort till personer som inte finns eller med osäker identitet. Och det blir en mycket hårdare koppling till firmatecknaren på företaget vilket ger ett starkare arbetsgivarsamband, säger Peter Löfgren, vd på ID06.
Han räknar med att färre obehöriga kommer kunna ta sig in på byggarbetsplatserna framöver.
– När du ska legitimera dig med BankID eller pass så är det en aktiv handling. Den som tar emot kortet får visa att jag är jag och det höjer värdet på själva kortet. Det kommer få en hämmande verkan mot dem som idag fuskar sig in på bygget.
Alla företag som idag är anslutna till ID06 där medarbetare har kort kommer behöva ansluta sig på nytt till ID06. Hittills har två bolag gått med. Det handlar om Skanska och Veidekke.
Nya kort kommer börja att skickas ut från april i år. Förutom det vanliga kortet kommer det även finnas i en variant för mobiltelefonen. I april 2019 kommer samtliga gamla ID06-kort spärras.
– Jag uppmanar alla bolag att vara ute i god tid. Det är viktigt för att övergången till de nya korten ska gå så smidigt som möjligt, säger Peter Löfgren.
Men det räcker inte med nya kort att få kontroll på vilka som befinner sig på en byggarbetsplats. Peter Löfgren vill även se ett större medvetande hos arbetsledningen för att få bort springet på bygget.
Under åren har det även kommit signaler om att en del byggnadsarbetare tar sig in på arbetsplatserna genom att smita in på bygget via en öppning vid sidan om karusellen med ID-kontroll.
– De som går in via ett hål i staketet kanske inte ens har något ID06. De går bara in och det går inte att hindra med något kortsystem. Istället måste vi få in ett större medvetande ute på byggarbetsplatserna. Det måste bli en del av platschefernas vardag att faktiskt kontrollera människor som de inte känner igen, avslutar Peter Löfgren.