Fick annan murares personuppgifter av Byggands a-kassa: "Såg allt möjligt"
Plötsligt hade Peter Karlsson en annan persons arbetsgivarintyg på sina personliga sidor. Känsliga personuppgifter spreds och Byggnads a-kassa kan ha gjort sig skyldig till lagbrott enligt GDPR.

När muraren Peter Karlsson i Kristianstad förra veckan loggade in på Byggnads a-kassa upptäckte han en annan persons arbetsgivarintyg på sin egen sida.
– Det verkar inte vara någon ordning alls. Vad håller de på med egentligen? Jag såg ju hans personnummer, var han hade jobbat och allt möjligt, säger han.
På intyget – som Byggnadsarbetaren tagit del av – finns personuppgifter om en helt annan byggnadsarbetare i Skåne. Information om hur länge han jobbat, arbetstid, sjukfrånvaro samt skäl till uppsägning.
Peter Karlsson ringde Byggnads a-kassa.
– Det enda de sa var… oj hur har den lyckats hamna där, sen har jag inte hört något mer, säger han.
Tog ett dygn att ta bort dokumentet
Efter drygt ett dygn hade a-kassan tagit bort den andra mannens arbetsintyg. Peter Karlsson säger att han försökt komma i kontakt med den andra mannen för att berätta om att Byggnads a-kassa spridit hans personuppgifter vidare.
– Jag vet ju var han bor, men jag har inte hittat hans telefonnummer. Jag tycker att han har rätt att veta vad som hänt och att Byggnads a-kassa borde be honom om ursäkt. Tänk om han hade skickat dokument om sjukdomar eller liknande, det hade inte alls varit bra.
I och med att personuppgifterna spridits vidare har Byggnads a-kassa troligen gjort sig skyldig till lagbrott. Att denna typ av uppgifter sprids vidare strider mot dataskyddsförordningen (GDPR) och kan även vara ett brott enligt offentlighets- och sekretesslagen (OSL) och möjligen kan även tjänstefel ha begåtts.
”Vi vill inte kommentera ett enskilt ärende”, svarar Byggnads a-kassa i ett mejl till Byggnadsarbetaren. De skriver att om någon obehörig får tillgång till personuppgifter ser de det som en ”personuppgiftsincident”, enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). A-kassan försöker då så snabbt som möjligt rätta till det.
Felaktiga uppgifter kan ha orsakat försening
Peter Karlsson har sedan flera månader ett annat ärende hos Byggnads a-kassa. Han blev uppsagd förra året. Innan uppsägningen hade han fått en ekonomisk kompensation från sitt företag som under flera år inte betalt ut rätt lön och semesterersättning. Byggnads a-kassa menade att ersättningen var ett avgångsvederlag, vilket Peter Karlsson bestrider.
– Ärendet har rullat i över 26 veckor och jag har behövt lämna in flera kompletteringar, säger han.
– Jag misstänker att det kan bero på att a-kassan har utgått ifrån den andra persons uppgifter då de tagit ställning till mitt ärende. Det kanske är därför det tagit så jäkla lång tid.
– Jag fick inga pengar alls under den perioden. Jag var tvungen att låna pengar av mina vänner för att kunna betala hyran och köpa mat, säger han.
Osäker på var informationen hamnar
För några dagar sedan uppmanade Byggnads a-kassa honom att komplettera sitt ärende med nya lönespecifikationer. När han skickade in dessa undrade han om uppgifterna skulle hamna rätt, eller hos någon annan arbetslös.
– Jag skickade in, men undrade samtidigt vart de skulle hamna.