Fem miljoner per år för att inte bygga
Miljöprövningen av Botniabanans sträckning över Umeälvens delta drar ut på tiden. Miljödomstolen beslut i juni i år innebar visserligen ett ja till bron över Umeälven, en entreprenad som tyska Bilfinger Berger vunnit till ett pris på 348 miljoner kronor. Men eftersom domstolens beslut om järnvägssträckningen i övrigt genom deltat dröjer så kan inte brobygget inledas.
Västerbottens-Kuriren berättar nu att varje månads försening av brobygget kostar 400 000 kronor i så kallad väntetaxa. Det innebär en årlig kostnad på fem miljoner kronor för att ersätta Bilfinger Berger för att man inte får börja bygga.
Sträckningen genom Umeälvens delta innehåller flera entreprenader som redan är avgjorda. Där finns också motsvarande väntekostnader.
Projektledaren Anders Wikdahl på Botniabanan vill inte kommentera summorna i Västerbottens-Kuriren. Men han konstaterar att förseningarna innebär viteskostnader till de entreprenörer som handlades upp innan miljöprövningen var avgjord.