info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Farligare kranar efter EU-anpassning

Det är dags att återinföra kravet på montage- och förstagångsbesikting av fordonskranar. Det säger Lars-Ingvar Svensson, yrkesinspektör i Växjö.

Kraven på kontrollen av kranar förändrades i samband med att reglerna EU-anpassades. För Sveriges del innebar förändringen att kraven sänktes. Lars-Ingvar Svensson vill se högre nationella krav än de som gäller för EU som helhet.
Frågan aktualiserades i oktober förra året då en olycka inträffade med en kran som var monterad på en lastbil. En person jobbade ensam på E 22:an utanför Fågelmara i Blekinge med att plocka upp överbliven asfalt från dikeskanten. Mannen gjorde det med hjälp av en fast monterad kran på en lastbil. Plötsligt lossnade kranen från sitt fäste på lastbilen. Tillsamman med mannen tippade den ner i diket. Mannen bröt benen när de hamnade under kranen.
Lars-Ingvar Svensson undersökte kranen och konstaterade att en av sprintarna som skulle låsa kranen inte var på plats och att de dessutom inte var tillräckligt långa för att låsa kranen på ett korrekt sätt.
Lars-Ingvar Svensson är orolig för att det finns fler kranar som har tekniska problem. Han befarar därför att det finns risk för fler olyckor.
– Jag tycker att man ska återinföra kraven som vi hade före EU-anpassningen och då bland annat en årlig besiktning även av små kranar, säger Lars-Ingvar Svensson, till tidningen Arbetarskydd.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Farligare kranar efter EU-anpassning

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig