Exoskelett – framtida krav i byggbranschen?
En dräkt som avlastar användaren vid tunga arbetsställningar. Exoskeletten kan förebygga arbetsskador – eller göra användaren superstark. Nu testas de ut inom bygg.
Redan 2013 började en arbetsgrupp på Högskolan i Gävle utveckla ett externt ”skelett”, framför allt som hjälpmedel till äldre med rörlighetsproblem. Sedan dess har man undersökt flera varianter för olika arbetsmoment.
– Vi var bland annat influerade av idéer som den amerikanska militären utvecklat. Deras exoskelett är motoriserade och låter soldaten obehindrat bära 100 kg i fyra timmar. Men vårt syfte är ju inte att folk ska känna sig som stålmannen, utan att förhindra skador, säger Sajid Rafique, forskare inom robotteknik på Högskolan i Gävle.
Exoskelett kan se väldigt olika ut, men i grunden är det en dräkt som spänns fast på delar av kroppen. I lederna sitter teknik som antingen hjälper kroppen att utföra en rörelse eller hindrar den från att göra det. Det kan till exempel handla om att armarna låser sig vid ett visst läge, så att axlarna kan slappna av.
Prototyper finns i ett antal utföranden och vissa används redan, framför allt inom industrin. I USA har biltillverkaren Ford låtit sina anställda bära exoskelett anpassade till monteringsjobb med armarna över huvudet. Deras statistik visar att arbetsskadorna minskade med hissnande 83 procent.
Som en del av ett EU-projekt utvecklar teamet i Gävle just nu olika skelett anpassade till byggbranschen.
– Utöver våra egna prototyper jobbar vi med ett som heter LegX, för hukande positioner. Skelettet låser sig vid ett visst läge så att det känns som att man sitter i det. Det kan exempelvis användas vid golvläggning eller vid hukande jobb på hög höjd där man inte får ha en stol av säkerhetsskäl. En annan modell, Eksovest, är till för montering av innertak. Det avlastar vid arbete med armarna över huvudet.
Eksovest har testats ut av Gävlebaserade Takringen Akustikbyggen AB som specialiserar sig på innerväggar, undertak och akustikplattor. En av dem som provat utrustningen är Tony Bergström, undertaksmontör sedan 24 år.
– Det är ett bra hjälpmedel. Jag monterar undertak åtta timmar om dan och jag jobbar med armarna över axelhöjd i stort sett hela tiden. Så det är klart man blir trött i kroppen. Där gör skelettet stor skillnad faktiskt.
Prototypen som Tony har testat väger cirka 5 kg och är inte motoriserad, utan tar vara på kroppens egen energi via ett system av fjädrar. Den ställs in på en viss höjd och håller armarna i den positionen. För att ändra ställning tar bäraren i lite grann varpå exoskelettet ger efter.
– Man slår på belastningen när man ska arbeta och lyfta. Det är klart att det är lite ovant i början. Men det är inte så annorlunda egentligen, man får stöd att hålla upp armarna helt enkelt.
Skulle du vilja ha det varje dag?
– Ja absolut, det skulle vara en fördel. Teoretiskt skulle man kunna ha det på hela dagen men det är i de tunga momenten det behövs, som när man står och borrar uppåt.
Upplevde du någon nackdel med skelettet?
– Det jag har haft är ju en prototyp och det är lite klumpigt. Det har ”armar” på ryggen som sticker ut en decimeter så det kan bli lite svårt i trånga utrymmen. Men det ska komma andra varianter som är smidigare.
Kändes det som om du var med i en superhjältefilm?
– Vi skojade lite att man var som Robocop…
Sajid Rafique tror att exoskelett kommer att bli en del av standardutrustningen inom bygg i framtiden.
– Det kommer att finnas alla sorter, för rygg, ben, hela kroppen. Det stora jobbet nu är att finslipa designen och få skeletten godkända för alla klassningar. Materialet måste tåla solsken och regn, det får inte finnas några delar som kan fastna och så vidare.
Vi kan ha en produkt på marknaden som är billig och bekväm inom kanske tre år
Teamet hoppas på att en eller ett par versioner kan finnas i bygghandeln redan inom några år.
– Prototyperna är fortfarande lite klumpiga och vissa behöver hjälp för att få på dem, men om vi får de resurser vi behöver så kan vi ha en produkt på marknaden som är billig och bekväm inom kanske tre år, säger Sajid Rafique.
Han gissar att de positiva siffrorna från Ford kommer få fler att öppna ögonen.
– Inom tio år tror jag att försäkringsbolagen kommer att kräva exoskelett för vissa arbetsmoment.
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.