Eldrivna pålkranen – "Skönt att slippa dieselavgaser"
Liebherrs första serietillverkade eldrivna pålningskran med batteridrift hade premiär på ett bygge i Sverige, Karlstad. Erfarne maskinföraren Mats Andersson fick äran att köra maskinen.
– Fördelen är att man slipper dieselavgaser och buller, vilket är skönt. Man hör bara ett visst surr från motorn, säger Mats Andersson som jobbar på Herkules grundläggning.
Maskinen heter ”Liebherr LRH 110.1 Unplugged” och laddas under natten.
– Man får stödladda ibland under dagen, på raster och när man gör andra uppehåll i arbetet.
Föraren har till uppgift att hålla koll på energinivån och laddspänningen. På dagen kan man ladda med hög kapacitet, 63 ampere. Men då måste man hålla koll på att ingen annan använder samma uttag.
En annan viktig uppgift är att skydda kabeln. Det gäller att informera alla på bygget och förhindra att ingen larvburen grävmaskin kommer ångande och kör över den.
Pålningsriggen går även att köra under laddning, vilket är tur. Mats säger, mest på skoj, att han ibland drabbas av laddångest, det som folk med elbilar sägs ha ibland.
Kapaciteten är samma som en dieseldriven pålkran
För tillfället är maskinen klar med sitt premiärjobb och har flyttats. Den står nu och slår ner pålar invid en industri i Arvika, närmare bestämt Edanesågen, som ska få en tillbyggnad. Cirka 15 meter långa pålar ska ner i marken där, totalt cirka 180 stycken.
– Det tar cirka 10 minuter att slå ner dem, kapaciteten är samma som en dieseldriven pålkran.
Den batteridrivna pålkranen ska totalt sett klara upp till åtta ton tunga pålar i längder upp till 19 meter.
Enligt företaget Herkules Grundläggning är allt fler företag i branschen intresserade av att jobba så miljövänligt som möjligt och framförallt att visa detta med siffror.
Enligt Liebherrs beräkningar sparas 13 500 liter diesel in, eller 35 ton koldioxid, under en arbetsperiod på 1 500 timmar med maskinen.