Dykare omkom när utnött vajer brast: "Oerhört olyckligt"
En vajer gick av och gjorde att arbetsbåten gick framåt istället för bakåt. En anläggningsdykare klämdes svårt och dog av sina skador. Nu är Haverikommissionen klar med sina slutsatser om orsaken.
Olyckan inträffade i Göteborg den första mars förra året. Dykaren ingick i ett dyklag på tre personer som arbetade med inspektion vid Torshamnspiren. De skulle angöra vid en bro med sitt elva meter långa arbetsfartyg. Föraren körde in med fören och skulle backa för att få in aktern.
Han körde lugnt men just då man skulle backa gick växelvajern av. Det innebar att när föraren försökte backa, gick båten helt plötsligt oväntat framåt i en hastig rörelse.
– Då vajern brast fick gasreglaget en helt omvänd funktion i sitt backläge, säger Jonas Bäckstrand, ordförande för den grupp på Haverikommissionen som utrett olyckan. Nu är rapporten klar.
Med det korta avståndet till bron hann man inte hindra olyckan. Anläggningsdykaren som skulle angöra klämdes mellan styrhytten och bron så illa att han dog av sina skador.
Kommissionen slår fast att ett utmattningsbrott på material var orsaken till olyckan. Brottet satt på vajern, den rostfria metalltråden, i den reglagekabel som används för växling mellan körning framåt och back.
– En förutsättning för brottet på metalltråden var att den var böjd just där reglagekabelns flexibla hölje möter den styva metalländhylsan, vilket slutligen ledde till ett utmattningsbrott på grund av upprepade rörelser vid varje växling, säger Jonas Bäckstrand.
Kabeln kan ha fått en sådan knäck, till exempel genom att någon trampat på den någon gång under åren.
Hur ser ansvarsfrågan ut för olyckan?
– Vi ser det som en olycka under oerhört olyckliga omständigheter.
Det här är en vanlig konstruktion på mindre båtar, att man har växel och gas i samma spak.
Hur stor är risken att något liknande händer igen?
– En vajer kan gå av men det var maximal otur att den brast i just det här läget, det här momentet, säger Jonas Bäckstrand.
Det hade, enligt Jonas Bäckstrand, inte gått att se hur illa det var med metalltråden i förväg eftersom den låg i ett hölje. Det finns heller inga uppgifter om hur gammal vajern var.
Men vad kan man lära av olyckan?
– Man ska vara medveten om att sådana här saker kan hända. Man ska inspektera sin båt och se om alla reglagekablar sitter på ett bra sätt och skyddade så att de inte får skador eller sitter för snävt. Är man osäker på hur bra de är ska man byta dem. Vid manuell förtöjning ska man veta att saker som det här kan gå snett.
Den omkomne var anställd av dykeriföretaget Dawab Sverige AB.
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.