info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Dödsolycka på Citybanan

En byggnadsarbetare har dött. Byggnadsarbetaren arbetade i ett av tunnelelementen på Citybanans arbetsplats i Stockholm.

I en liten notis på Trafikverkets hemsida, står att läsa om den allvarliga fallolyckan, som inträffade i onsdags eftermiddag. Det var vid arbeten med pumpanläggningen, som ska användas när tunnelelementet ska sänkas ner i Riddarfjärden, som fallolyckan inträffade

Avled på sjukhuset

Byggnadsarbetaren fördes till sjukhus men avled senare av sina skador. Arbetet på olycksplatsen stoppades och mannens arbetskamrater får hjälp av präst och psykolog. En utredning pågår av polisen och Arbetsmiljöverket för att klarlägga hur och varför olyckan kunde inträffa.

Olycksdrabbat projekt

Citybanan är olycksdrabbad. Detta var den fjärde dödsolyckan i projektet. Den 10 maj 2011 omkom en byggnadsarbetare då han klämdes under en borrigg. 2010 dog en byggnadsarbetare efter att han blev påkörd av ett tåg. Tidigare omkom en man då han fick en stålbalk över sig hösten 2006.

Hög olycksfrekvens

Enligt en granskning av olycksstatistik som Svenska Dagbladet gjorde 2011, har Citybanan haft 17,8 olyckor per miljon arbetade timmar sedan den började byggas. Det är 70 procent mer än på Norra Länken där siffran ligger på 10,5 olyckor per miljon arbetade timmar. I snitt i anläggningsbranschen sker mellan 5 och 9,5 olyckor per miljon arbetade timmar. Citybanan ligger alltså långt över både snittet och Norra Länkens statistik.

Vill jämföra sig med gruvindustrin

Citybanan jämför dock inte sin statistik med anläggningsbranschen generellt, då man menar att man utför en typ av arbete som är mer olycksdrabbat, utan jämför sig hellre med gruvindustrin. Där ligger olycksfrekvensen i snitt på 16,4 per miljon arbetade timmar.

Byggnads kritiskt

Byggnads arbetsmiljöombudsman Jörgen Eriksson ifrågasätter dock att man använder gruvindustrins statistik, han säger att Citybanan visserligen innehåller moment som påminner om gruvindustrin men att man också jobbar med byggverksamhet och förstärkning av stadsmiljö. Han menar att det är mest relevant att jämföra med Norra Länken.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Dödsolycka på Citybanan

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig