Dieselstölder varje natt – tvingas till desperata åtgärder
– De slangar bensin från maskinerna varje natt, säger maskinentreprenören Martin Berglund i Valbo.
Han och kollegor i branschen tar till ovanliga metoder för att värja sig.
Runt om i landet vittnar maskinentreprenörer om de ständiga stölderna av diesel. I takt med att bensinpriserna ökar, blir vinsten större för förövarna.
– Det är väl ingen som inte är drabbad i vår bransch. Det är stora summor som går förlorade för oss och stölderna har bara ökat de senaste åren. Nu är dieseln snart uppe i guldvärde och drivkraften att ta diesel blir större och större, säger maskinentreprenören Martin Berglund, som tidigare uttalat sig för SR Gävleborg.
Varje natt är de och slangar från våra dumprar och andra maskiner
För hans egen del har dieselstölderna ökat de senaste fem åren.
– Branschen är ju sådan, du kan ju inte lämna något någonstans. Varje natt är de och slangar från våra dumprar och andra maskiner. Vi håller till exempel på med ett ledningsjobb i skogen mellan Gävle och Sandviken och precis varje natt är de där och slangar. Vi anmäler och anmäler. Men det leder ingenstans, säger Martin Berglund.
Han är långtifrån ensam. Under våren ökade antalet dieselstölder i landet med 126 procent jämfört med året innan. Mellan januari och april anmäldes 1 710 dieselstölder. Det visar statistik från Brottsförebyggande rådet Brå, som SR Jönköping rapporterat om.
Vad kan ni göra för att stoppa stölderna?
– Vi har så lite diesel som möjligt i maskinerna på kvällen, då blir vi kanske av med 20 liter i stället för 400 liter. Men det är ändå jobbigt. 20 liter är ändå 400 spänn plus att du ska tanka varje morgon.
Han säger att det är omöjligt att gardera sig mot alla stölder.
– På flera platser där vi har mycket maskiner har vi dock hägnat in och har kameraövervakning.
Är du oroad att dieselstölderna ska öka ännu mer nu när dieselpriserna går upp?
– Jag har svårt att se att det kan öka mer hos oss. Det har ju ökat och du kan inte slanga en dumper mer än en gång per natt.
Ett stort problem är när det blir skadegörelse på maskinerna. Flera entreprenörer som Byggnadsarbetaren har varit i kontakt med berättar att de slutat låsa tanklocken, detta för att maskinerna inte ska förstöras när tjuvarna borrar för att komma åt dieseln.
Som samhället hanterar det idag är det riskfritt
Martin Berglund har provat att ta bort tanklocken, svetsa igen dem och sätta en sugledning som sög i dieseln i tanken. Men då borrade tjuvarna sönder tanken istället.
– Detta är ett samhällsproblem. Det ger så mycket pengar att stjäla diesel och som samhället hanterar det idag är det riskfritt, i slutändan drabbar det våra slutkunder, säger Martin Brglund.
Han känner sig uppgiven inför stölderna.
– Det blir ju aldrig någon rättvisa. Jag har till och med varit på en rättegång och vittnade efter att vi fångat förövare på film. Men det hände ingenting.