info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Detaljen som startade Oceanabranden

Det var svetsningen av plaströr under en av rutschkanorna som startade Oceanabranden, slår nu Statens haverikommission fast, och riktar samtidigt kritik mot både Liseberg och NCC för att de inte kände till att det fanns en brandrisk med arbetet.

Branden på Oceana utredd
Här startade branden på Oceana, slår Statens haverikommission fast. Foto: TT/ Privat

Under torsdagen 20 mars presenterade Statens haverikommission sin slutrapport om hur branden på Oceana startade. De slår nu fast att allt startade i samband med att omledningsrör under en av vattenrutschkanorna skulle svetsas samman. När rören skulle sammanfogas gjordes det med så kallad elmuffsvetsning.

LÄS ÄVEN: Så fungerar elmuffsvetsning – orsaken till branden på Oceana

När man monterar en elmuff är det viktigt att rören skjuts ihop ordentligt. Felmarginalen i det här fallet var max 16 millimeter. Är det ett för stort avstånd kan det bli en överhettning som leder till en brand.

Och det var det som hände.

– Omledningsrören har överhettats, och det har sannolikt funnits brister i montaget, säger Håkan Josefsson, utredningsledare.

Får man en brandstart inne i rörsystemet är det väldigt svårt att upptäcka, eftersom det är ett slutet system. Samtidigt kan det flöda fritt med luft inne i röret.

Rören för långt bort från varandra när rören skulle svetsas samma med hjälp av elmuffsvetsning på NCC:s arbetsplats Oceana.
Bilden visar hur PE-rören som ska svetsas samman är för långt bort från varandra, enligt kommissionens uppskattning 10 centimeter. ”Det maximala avståndet från mitten på elmuffen till respektive rörände vid svetsning med ett 315 mm rör får vara högst 16 mm”, skriver kommissionen. Foto: NCC

– I vår utredning har vi gjort brandtester på liknande rör som användes på Oceana. I våra tester kunde vi konstatera att efter skarven fattat eld kunde elden pågå under längre tid, upp till 14 minuter, utan att man såg något på själva elmuffen, säger Håkan Josefsson.

Enligt haverikommissionen finns det flera skäl till att detta kunde ske. Bland annat har det funnits brister i kunskaper om riskerna med utförandet.

– Och eftersom arbetet var försenat går det inte att utesluta att det fanns en tidspress då detta var det sista momentet som skulle göras innan man skulle testköra samma dag.

På bara några minuter gick det från rökutveckling till en brandgasexplosion som förstörde stora delar av byggnaden.

Brandriskerna med elmuffsvetsning var heller inte kända på arbetsplatsen, enligt haverikommissionen.

– Någon riskbedömning gjordes aldrig. Inte heller Liseberg eller NCC kände till brandrisken, och den blev därför okänd på arbetsplatsen.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Detaljen som startade Oceanabranden

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig