Därför sprack Hisingsbron: "Behöver riva av betong"
Delar av Hisingsbron måste byggas om. Nu förklarar projektchefen vad som gick snett.
Hisingsbron, som förbinder Hisingen med Göteborgs fastland, är utrustad med trappor och hissar för att folk ska kunna ta sig mellan bron och kajerna under. Det är där, i hisstornen, man har upptäckt sprickor som har fortsatt växa.
Nu har Christer Niland, chef för Stora Projekt på trafikkontoret i Göteborg, fått svar på vad som ska vara orsaken till problemen. På mitten av hisstornen finns det större plan, så kallade viloplan, som sticker ut.
– Där vilplanen fäster in i hisstornen har armeringen varit för snålt dimensionerad och det har därför blivit sprickbildningar, säger Christer Niland.
Hur stora är sprickorna?
– De är hårfina. Du får alltid en viss sprickbildning i en betongkonstruktion, men vi upptäckte att det fanns fler sprickor än vanligt och kanske lite onormalt stora, men vi pratar ju om millimetersprickor.
Men ni kände ändå att ni behövde göra om det?
– Just det. Armeringen behöver förstärkas. Vi behöver riva av en del av betongen för att lägga dit ny armering. Vi river inte ner hela konstruktionerna, utan skalar av övre skiktet på betongen så att vi kommer åt att lägga ytterligare armering.
När utförs jobbet?
– Jag skulle tippa på att det sker under februari-mars.
Hur mycket kostar det?
– Jag har inget pris på det. Men vi bedömer att det är ett konstruktionsfel och har skickat anspråk vidare till konstruktör.
Anser du att jobbet har utförts korrekt?
– Ja, det är en underdimensionerad armering.