Därför säger Byggnads ja till 4,4 procent
Byggnads har nu sagt ja till att acceptera LO:s gemensamma lönekrav på 4,4 procent inför avtalsrörelsen nästa år.
Byggnads förbundsstyrelse har träffats under två dagar för att bland annat diskuterat den kommande avtalsrörelsen. Skulle förbundet delta i LO:s samordning fullt ut?
Tidigare har Byggnads kommit överens med de andra 13 LO-förbunden om en lönemodell som ger mest till arbetare som tjänar minst samt om frågor som rör försäkringar, pensioner och arbetsmiljön. Beslutet nu gällde om Byggnads även skulle ingå i samordningen när det gäller lönekravet.
– Vi har meddelat LO att vi ställer oss bakom 4,4 procent, men vi är väldigt tydliga med att vi vill ha ett kortare avtal, säger Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare på Byggnads.
Förbundsstyrelsen var helt enig i beslutet att stötta yrkandet på 4,4 procent.
Hur gick diskussionerna?
– Vi pratade om vilken väg vi skulle välja, men vi landade i det här beslutet. Vi har väl aldrig i någon avtalsrörelse varit nöjda med nivån på kravet men vi stöttar 4,4 procent. Vi är starka när vi håller ihop inom LO.
Byggnads brasklapp till LO om en kort avtalstid handlar enligt Torbjörn Hagelin om en slags försäkring mot de osäkra ekonomiska tiderna. Det gäller blanda annat läget i omvärlden och prisrusningen på el, drivmedel och livsmedel.
Hur långt avtal blir det?
– Vi har sagt en kortare avtalsperiod och det första man tänker på då är ju 12 månader. Jag tror inte det är rimligt med 6 månader.
Hur motiverar ni ett ok till 4,4 procent när inflationen ligger på 10 procent?
– Dels går det via våra kollektivavtal och de lönesystem som vi har att arbete på ackord och höja lönen den vägen, dels så vill jag inte se någon löneinflation för de kommer inte ge några mer pengar i fickan. I stället stiger bara priserna ännu mer.
Hur går det för alla som har en fast tidlön?
– Enligt avtalet har de också möjlighet att gå på ackord. Huvudlöneformen i avtalen är ackord när det gäller nyproduktion och större ombyggnader och renoveringar. Ett sätt är att de anställda börjar byta företag. Då får man också i gång en lönediskussion.
Igår lämnade ett annat LO-fack, Transport, beskedet att de säger nej till 4,4 procent. De valde att ställa sig utanför den siffersatta delen av LO-samordningen i avtalsrörelsen med motiveringen att löneökningarna sannolikt kommer bli för låga med det kravet.