Citybanans svåra olyckor granskas
Arbetsmiljöverket ska öka sin granskning av Citybanan i Stockholm.
Sedan 2006 har fem personer förlorat livet i dödsolyckor vid de olika byggprojekten. Fyra personer har dött i arbeten i direkt anslutning till arbeten med banan. En femte person dog då han påkördes av ett tunnelbanetåg i samband med förstärkningsarbeten i tunnelbanan inför sprängningar för projektet. Men det har också hänt många olyckor av olika slag. 88 olyckor med minst en dags sjukfrånvaro har skett från januari 2008 till sista juli 2013.
-Att fem personer har dött under byggtiden är helt oacceptabelt. Men vi ser också allvarligt på de andra olyckorna, säger Christian Lönnström vid Arbetsmiljöverket i Stockholm som är ansvarig för tillsynen av Citybanan.
Möte om olyckorna
På onsdag hålls ett möte som beställaren av bygget, Trafikverket, tagit initiativ till. Där ska man gå igenom situationen då det gäller olyckorna med Arbetsmiljöverket och Byggnads. Det är de senaste allvarliga olyckorna som lett till mötet. I juni dog en arbetare efter en fallolycka. I augusti skadades två byggnadsarbetare varav en allvarligt när sprutbetong lossnade och föll över dem.
-Vi vill diskutera hur vi arbetar med arbetsmiljö och säkerhet och hur vi undviker att det händer fler olyckor, säger Fredrik Moback, teknik och miljöchef vid Citybanan.
Han anser att olyckorna är för många.
-Vår vision är att inte ha några olyckor alls, Idag sker 14, 9 olyckor per miljon arbetade timmar. Men vårt närmaste mål är att komma ner till 10 olyckor per miljon arbetade timmar, säger han.
Oroar Arbetsmiljöverket
Christian Lönnström säger att de olyckor som hänt oroar Arbetsmiljöverket både på central och lokal nivå och man har därför bestämt sig för att noggrannare granska vad som sker vid bygget.
-Trafikverket får förklara sin statistik och vad ska de göra för att kurvan ska gå neråt. Vi utgår ifrån att de ska leva upp till sin nollvision. Vi vill att de ska visa att de på ett aktivt sätt arbetar på att få ner olyckstalen, säger han.