Citybanan stjäl jobb
Citybanan är inget billigt bygge. 25,4 miljarder kronor ska staten betala för att öka kapaciteten för person- och godstrafiken i Stockholmsregionen. För att få lite hjälp på traven valde staten att bjuda in Mälardalen och Östergötland som medfinansiärer. Regionen skulle betala två miljarder kronor av kalaset. I utbyte skulle staten genomföra flera järnvägsprojekt i regionen. Dessutom bakades det in ett förbehåll i avtalet: Om inte staten bygger färdigt sina järnvägar i tid måste de betala höga viten till regionen.
– Det är det här som är det största problemet. Normalt har staten mer handlingsutrymme men nu måste man prioritera regionprojekten, säger Kristin Kirs som är projektledare på Riksrevisionen.
Andra projekt får vänta
Det kan innebära att andra infrastruktursatsningar i landet kan läggas i malpåse. Järnvägen i Mälardalen och Östergötland måste bli klar i första hand. Anläggningsarbetare ute i landet får vänta på jobb tills projektet är färdigt.
Riksrevisionen kritiserar också de medfinansierande kommunernas ökade skuldsättning. Det är nämligen mycket dyrare för en kommun att låna pengar jämfört med om staten skulle göra det.
– Det här ger en möjlig undanträngningseffekt. Det finns en risk att pengarna hade kunnat användas mer effektivt på kommunernas huvudsakliga ansvarsområden, säger Kristin Kirs.