Chauffören lyftes upp av kran: "Hör du mig? Stopp, stopp”
Kopplaren Faruk Hoxa fick en smäll av betongelementet som for upp i luften. En chaufför klamrade sig fast i kranens lyftok och svävade på tre meters höjd. Det har varit flera säkerhetsproblem vid NCC:s prestigebygge Hangar 5, i Bromma.
Det var strax innan midnatt den 26 januari i år på NCC:s byggprojekt Hangar 5 i Bromma som en avlastning av ett tungt håldäck, ett betongelement, skulle ske. En kopplare och en lastbilschaufför befann sig på lastbilsflaket för att koppla, då plattan plötsligt lyftes i hög hastigt från flaket. Chauffören, som stod på plattan. tog tag i kranens lyftok för att rädda sig från att falla till marken och skadas av rör och stenar. Han följde med kranen och plattan någon meter upp, till cirka 3,5 meters höjd, innan lyftet stoppades.
Kopplaren Faruk Hoxha berättar att det blev kaotiskt: ”Jag ropade: ’Vad gör du? Hör du mig? Stopp, stopp’ sedan fick jag en smäll av betongelementet och hade inte en chans. Jag for ner i golvet och skadade armbågen, landade på något hårt”.
”Det var verkligen läskigt att se”, berättar ett ögonvittne, en kollega till kopplaren.
De låg efter tidsmässigt på bygget och körde ett extrapass. Kranföraren, i den 60 meter höga kranen, märkte aldrig vad som hände på marken, utan hörde bara kommandot att stoppa över radion. Han hade arbetat i elva timmar och i olycksutredningen berättar han att han var mycket trött.
En del av byggets belysning hade släckts redan vid klockan 22.00.
Även vid tidigare lyft hade det gått fel, byggelement slog flera gånger i lastbilen. Kranföraren tycker att han fick fel instruktioner.
– Detta hade kunnat sluta betydligt allvarligare, säger arbetsmiljöinspektör Anders Aspelin.
Vid en inspektion uppmärksammade han och kollegan Jenny Bengtsson också brister i fallskyddet vid lossningsplatsen.
NCC:s har haft flera problem med säkerheten under förra året och delar av 2020. I december förra året föll en arbetare från en trave betongelement ner på ett lastbilsflak. Arbetsmiljöverket åtalsanmälde olyckan i våras.
–Det har varit många händelser på en och samma plats och kanske inte så bra koll, säger Arbetsmiljöverkets Jenny Bengtsson. Så sent som i somras satte hon omedelbara förbud mot NCC och dess underentreprenör, som även får betala en sanktionsavgift. Hon såg då bara av en tillfällighet en arbetare som jobbade vid kanten, tre kontorsvåningar upp utan skydd mot fall.
Inom bygget har det också funnits klagomål om att underentreprenörer inte sköter säkerheten.
Arbetsplatsen är på totalt runt 80 000 kvadratmeter och över 400 personer jobbar där, varav cirka 35 yrkesarbetare är från NCC.
Båda olycksfallen inträffade vid Strängbetongs område. Företaget vill inte kommentera händelserna, på grund av att utredning pågår. Men Strängbetong´s och NCC´s gemensamma utredning efteråt ledde till ett åtgärdspaket med internutbildning, förändrade arbetssätt, en annan skyddsnätslösning men också lossningsbrygga med förbättrat fallskydd.
Harald Stjernström är NCC:s projektchef för Hangar 5.
Hur ser ni på händelsen med kranlyftet?
– Alla händelser där det är risk att folk skadar sig ser vi från NCC:s sida väldigt allvarligt på. Det vill vi inte ska hända, varken olyckor eller allvarliga tillbud. Jag var inte där då, så jag kan inte kommentera exakt vad som hände.
I somras blev det förbud då en arbetare stod högt upp, ute på kanten och jobbade utan skydd. Kommentar:
– Ja, det ska det absolut inte göra. Jag ser det som engångsföreteelse, att personen kommit för nära kanten och vi har verkligen skärpt upp arbetet med fallskyddsselar och fast fallskydd.
Han säger att man efter varje händelse man gjort olika förbättringar,
– Vi jobbar ständigt med arbetsberedningar och riskbedömningar. Vi gör särskilda tillsyner, dagliga skyddsronder och säkerhetsgenomgångar, där underentreprenörer är med, då det är påkallat.
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.