Jättebygget tog time out i två dagar – för 1100 pers
Fyra olyckor på nio dagar. Då drog ledningen i nödbromsen. Ett av Sveriges största byggprojekt tvärstannade och 1 100 yrkesarbetare fick istället tycka till om säkerheten.
– Samarbetet här fungerar så fruktansvärt bra. Det finns faktiskt byggen som tänker på säkerheten, säger Lars Husberg upprymt.
Han är ombudsman på Byggnads och heltidsbaserad på Stegra, tidigare H2 Green Steel.
Bakgrunden till entusiasmen är att Stegra i slutet av september på eget bevåg beslutade att stänga hela arbetsplatsen för att se över säkerheten.
”Inte billigt för Stegra”
1 100 yrkesarbetare intervjuades om arbetsmiljön. Samtliga fick gå om en digital säkerhetskurs, med tillgång till tolk för de som behövde. Och facket gjorde en stor skyddsrond tillsammans med alla bas-U och entreprenörer.
Under två dagar genomfördes inget byggjobb alls på jätteprojektet.
– Arbetsmiljön här har varit bra, men sen ökade de på med ganska mycket folk och efter olyckorna kände de att de behövde göra någonting, säger Lars Husberg.
– Det ska de ha stor credd för. Att de tog den smällen, att säkerheten får kosta. Det här stoppet var nog inte billigt för Stegra. De fick nog kasta upp en ganska bra peng.
I februari presenterade Stegra (som tidigare hette H2 Green Steel) ett tiopunktsprogram för att ”säkerställa goda arbetsvillkor och motverka arbetslivskriminalitet” på bygget av sitt stålverk i Boden.
Några av åtgärderna är:
- Varje huvudentreprenör får ha underentreprenörer i max två led.
- Krav på kollektivavtal eller annat särskilt avtal med ett svenskt fack.
- Regelbundna ID-kontroller, utförda av ett externt bolag, för att säkerställa att utländska arbetstagare har rätt tillstånd.
- Bolagskontroller av företag på bygget, både innan och under avtalstiden.
- Samverkansavtal med Byggnads Norrbotten.
Fyra olyckor på nio dagar
Johan van der Bijl är Stegras projektchef och den som tog beslut om säkerhetsstoppet.
– Det var en lördagseftermiddag och vi hade en säkerhetsincident, det var en arbetstagare som fick en krosskada på sitt finger när han arbetade på en kran. Och innan dess hade vi haft tre skador på åtta dagar. Så vi hade fyra olyckor på olika delar av projektet, helt orelaterade till varandra, och kände helt enkelt att vi behövde en time out, säger han.
Northvolt, ett annat ”grönt” jätteprojekt i Norrland, har kantats av byggolyckor och skandaler. Har det varit ett avskräckande exempel?
– Som en ansvarstagande ägare är vår målsättning att ingen ska skadas på den här arbetsplatsen, men det är ett otroligt komplext projekt med mängder av yrkesarbetare. Vi tittar inte bara på Northvolt. Vi tittar också på branschen, både den lokala byggindustrin i Sverige och internationella projekt. Bygg är bygg och de saker som går fel är sig lika över hela världen, det är samma skador och olyckor. Så vi använder dem som varningssignaler i stället för att bli överraskade när något händer. Exempelvis tittade vi väldigt kritiskt på hissolyckan i Stockholm när vi monterade hissar på vår arbetsplats, säger Johan van der Bijl.
LÄS MER: Så ska storbygget Stegra bli ett föredöme
Att pausa bygget av ett stålverk låter dyrt?
– Ja, det kostar pengar. Och i det fallet är vi redo att sätta handling bakom orden. Vi måste backa upp våra åtaganden med finansiella resurser. Men kostnaden för en skada eller ett dödsfall får kostnaden av investera i säkerheten att blekna. Stegra är inte rädda för att investera i säkerheten. Det finns ett direkt samband mellan en säker arbetsplats och en produktiv arbetsplats. Vi kommer få dubbelt eller trefalt tillbaka.
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna direkt i ditt flöde.