info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Byggets värstingar – hur funkar de på batteri?

Allt fler stora handhållna maskiner med batteridrift släpps. Funkar det lika bra? Och vad händer med vikten? Vi snackade med några som testat.

”Jag tycker att den här maskinen har samma kraft som en som går på bränsle”, säger Tobias Vigging som var lite skeptisk i början. Foto: André de Loisted

Det började redan 1961. Då släppte Black & Decker den första batteridrivna handhållna maskinen för byggbranschen: en skruvdragare med ett nickelkadmiumbatteri. Den blev ingen succé. I stället dröjde det 40 år till innan batteridrivet började slå igenom på allvar. Sedan dess har tekniken förbättrats snabbt. Sladden är alltmer sällsynt.

Men det finns ett sista steg att ta i den här utvecklingen och det tas just nu. Det handlar om de allra största handhållna maskinerna som nästan alla är bränsle-
drivna och kräver mycket mer kraft än sina småsyskon.

Tobias Vigging arbetar på Heras Stängsel. Han har en lång erfarenhet som anläggare men har nyligen börjat jobba som arbetsledare. Arbete med tunga handhållna bränsledrivna bilningsmaskiner är en vana. Men sedan ett halvår tillbaka använder han och kollegorna en batteridriven variant från Milwaukee.

– Vi tog hem ett par olika bilningsmaskiner som går på batteri. Sen gjöt vi upp stora betongklumpar där vi provade dem sida vid sida och då tyckte vi den från Milwaukee var bäst.

Tobias Vigging har kört batteridrivet i ett halvår. Foto: André de Loisted

Vad ser du för fördelar med batteridrift?
– Det jag tänker på först är starten, att du inte behöver stå och dra i startsnöret som man alltid gjort tidigare. Här är det bara att trycka på knappen så är maskinen igång. Det är en stor fördel.

Ett grundkrav från hans egen sida är att kapaciteten på de batteridrivna maskinerna måste vara lika hög som för dem som går på drivmedel.

– Jag har varit lite skeptisk när det gäller batterier och de här lite tyngre maskinerna, men jag känner att det fungerar bra. Jag tycker att den här bilningsmaskinen har samma kraft som en som går på bränsle, säger Tobias Vigging och fortsätter:

– För vår del så kör vi ofta med en bredare mejsel och gör hål till stängselstolpar. Sedan bilar vi även betong med en lite spetsigare mejsel. För våra arbetsuppgifter fungerar maskinen bra.

Det bara att trycka på knappen så är maskinen igång. Det är en stor fördel.

Något annat som ofta spelar in vid handhållna maskiner är vikten. Med ett tungt batteri så åker vikten upp, men även på den punkten är Tobias Vigging nöjd.

– Upplevelsen är att viktskillnaden är marginell. Batterierna gör att kroppen ser stor ut, maskinen ser lite klumpigare ut, men den är bra balanserad och har ett handtag på mitten där den går bra att bära.

BILMASKIN PÅ BATTERI

+ Lätt att starta

+ Miljövänlig

– Tyngre än bensindriven

– Dyr i inköp

Det finns i dag flera tillverkare som börjat lansera den här typen av tunga handhållna maskiner även med batteri. De har brottats med flera problem på vägen för att få till produkter som de tror kan accepteras av marknaden. Bland annat att maskinerna måste vara lika effektiva som de som drivs med bränsle.

– Det är i dag ingen som funderar på om det går att få ut tillräckligt med effekt till de här större batteridrivna maskinerna, alla vet att det går. Utmaningen är att nå kundernas krav för att acceptera produkten när det gäller effekt, vikt och pris, säger Joakim Ed, affärsområdesansvarig Concrete Sawing & Drilling på Husqvarna Construction.

→ Läs även: Batteridrivna tungviktare – kolla in de nya maskinerna 

En fråga att lösa har varit att få till en teknik där det räcker med två batterier till en maskin. Alltså samma upplägg som för små maskiner.

Batteriet i laddaren måste vara fulladdat när batteriet i maskinen tar slut. Att klara sig på två är viktigt.

Andreas Carlsson är produkt- och försäljningsansvarig på MX Fuel Milwaukee.

– Det får inte ta längre tid att ladda de här kraftigare batterierna än det tar att köra slut på ett. Det som sitter i laddaren måste vara fulladdat när batteriet i maskinen tar slut. Att klara sig på två är viktigt.

Varför är det nödvändigt?
– Det är en del av hela lösningen, den måste vara attraktiv för användaren. Batterier är dyra och det finns en gräns för hur mycket en maskin är värd för kunden. Om man kan köpa en bränsledriven för 15 000 kronor och så kostar en motsvarande batteridriven kanske 25 000. Ska du då även ha ett tredje batteri så rusar priset i väg ännu mer. Då går ekvationen inte ihop, säger Andreas Carlsson.

Både Andreas Carlsson och Joakim Ed menar att batteridrivna maskiner är mer lönsamma på längre sikt. Det är inga bränslekostnader och underhållet är billigare. Men inköpspriset spelar en stor roll.

– När kunden står i butiken och räknar så blir själva köpet i dag högre för en batteridriven maskin. Har man ett mindre företag kanske man i stället väljer en bränsledriven maskin, även om den blir dyrare i längden. Det viktiga för oss som tillverkar är att det inte ska finnas någon skillnad alls när det gäller prestandan. Sedan kommer den här prisskillnaden att jämna ut sig på sikt, säger Joakim Ed.

Det är avgörande att det inte tar längre tid att ladda batterierna än det tar att köra slut på ett, menar Andreas Carlsson på Milwaukee. Foto: André de Loisted

För de små, batteridrivna maskinerna tog det flera år innan de slog igenom. Många hantverkare var skeptiska.

– Jag är hundra procent säker på att även de tunga batteridrivna maskinerna kommer ta över marknaden helt och hållet. Det kommer hända jättemycket de kommande två, tre åren, säger Andreas Carlsson.

Något som kan påskynda förändringen är att det i vissa upphandlingar krävs fossilfria maskiner för att öka chansen att ro hem jobbet. Men än så länge är det mest uthyrningsbolag och offentliga kunder som köpt in maskiner.

– Den här typen av maskiner hyr man kanske första gången innan man köper in en egen. Det är lite dyrare och då vill man som byggentreprenör gärna testa, säger Andreas Carlsson.

Milwaukee kommer att släppa ett tiotal nya maskiner med batteridrift under 2024. Bland annat en 60 kilos ”padda”, en markvibrator, samt en glättare. Även Husqvarna släpper fler batterimaskiner framöver – även om man också fortsätter att hålla fast vid tvåtaktsmotorn.

– Vi har en strategi att inte lägga ner vår tvåtaktsutveckling. Anledningen är att det även finns en utveckling på flytande bränsle och motorer också. Vi ser mer och mer icke fossil inblandning i bränslet. Sedan finns det länder, regioner och applikationer där den elektriska strukturen med laddning inte finns, säger affärsområdesansvarige Joakim Ed.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Byggets värstingar – hur funkar de på batteri?

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig