Bultriggen gör jobbet i tunnlarna: "Det är en revolution"
Att göra bultningen manuellt är riskfyllt, slitsamt och olycksdrabbat. I utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm gör en bultrigg en stor del av jobbet istället.
100 meter under jord. Platsen är den blivande tunnelbanestationen Sofia på Södermalm i Stockholm.
När bergmassorna har sprängts ur i tunnlarna behöver det förstärkas. Genom att sätta bultar i berget får man en stabil tunnelkonstruktion. Just nu pågår ett pilotprojekt med mekanisk bultning här. En bultrigg gör jobbet i stället för arbetarna.
Inne i maskinhytten trycker bultriggsoperatören Kalle Pellinen in värden på pekskärmen samtidigt som han rör en av spakarna.
– Det här är själva borrskedet. Hålet är 3,10 meter djupt och då måste jag ha tio centimeter cement framför bulten, förklarar han.
Framför hyttens vindruta rör sig bom och matarbalk och lägger an mot bergväggen. Först borras ett hål, därefter går en slang in och fyller hålet med cement. Sedan förs bulten in i hålet.
– Det är en revolution. Jag sätter en bult på fyra minuter. Det är stor skillnad jämfört med tidigare, förklarar han.
Det är stor skillnad, jämfört med tidigare
Att göra bultningen manuellt är riskfyllt med flera arbetsmiljöproblem till följd: Mellan tre och fyra bergarbetare borrar hål, blandar bruket, fyller hålet med cement och sätta bulten i hålet.
– Att göra det för hand är tungt och sliter på axlar och rygg. Olycksrisken är hög. Jag har fått cementstänk i ögonen flera gånger och cementbränna, en skada på huden när cementen brinner fast, säger Kalle Pellinen.
Pilotprojektet är ett samarbete mellan entreprenör, beställare och maskinleverantör.
– Drivkraften är arbetsmiljön. Vi vill bli av med skadorna i branschen, säger Sjoerd Spijkerman, delprojektledare för tunnelbanan till Södermalm
Maskintillverkare och entreprenör har växlat mellan de olika delprojekten. Här är det maskintillverkaren Epiroc som står för en specialbyggd rigg medan det schweiziska företaget Implenia är entreprenör.
– För att utreda om en metod är bra måste man testa olika maskiner, olika entreprenörer och olika platser, säger Sjoerd Spijkerman.
Vid ett tidigare delprojekt, i Hammarby kanal, var entreprenören Subterra och maskintillverkaren Sandvik. Det projektet är en av finalisterna till arbetsmiljöpriset Håll Nollan.
– Det är oerhört roligt och förhoppningsvis kan vi modernisera en gammeldags bransch. Uppmärksamheten från Håll Nollan betyder jättemycket, säger Sjoerd Spijkerman.
Mekanisk bultsättning inom anläggningsbranschen är något nytt, men används inom gruvindustrin där det inte är samma krav på bultarnas livslängd. Tunnlarna som byggs under Stockholm ska hålla i minst 120 år.
I slutet av året kommer hela pilotprojektet att utvärderas. Tanken att bultriggar ska användas i anläggningsbranschen på bred front.
– Förhoppningsvis är den standard om tio år, säger Sjoerd Spijkerman.