info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Borren klar i Hallandsåsen

Efter över 20 år av mer och mindre lyckade försök, omstarter och borrande löper nu två 8,7 kilometer långa tunnelrör genom Hallandsåsen. I dag bröt borren Åsa igenom i det andra röret.

De första försöken att bygga tunneln genom Hallandsåsen startade 1992 men avbröts 1997 då man upptäckte att tätningsmedlet Rhoca Gil hade förgiftat vattendrag på åsen.
Projektet pausade, men 2001 tog regeringen beslut om att bygga klart.
När den nuvarande huvudentreprenören Skanska-Vinci skrev på för elva år sedan var slutdatumet satt till 2012. I dag räknar man med att tunneln ska vara klar för trafik 2015, den totala kostnaden för hela projektet väntas landa på 10,5 miljarder kronor.

Vattentrycket tuff utmaning

Projektet har inte varit problemfritt heller efter att Skanska-Vinci tog över. Under förberedelsearbeten 2004 släpptes stora mängder cement och betonitlera ut och dödade allt liv på flera kilometer i Lyabäcken.
Arbetet med borren Åsa började i slutet av 2005. Starten var trög, man borrade bara sju meter på fyra månader. Sedan har man gång på gång mött svåra utmaningar gällande framför allt tätning av berget. Vattentrycket har varit enormt.
Men nu är man alltså igenom och de båda tunnelrören löper under berget mellan Båstad och Förslöv.

Tågen rullar 2015

−Vi har visat att det går att bygga en tät och stabil tunnel genom den komplicerade Hallandsås och samtidigt klara de höga miljökraven. Våra duktiga och dedikerade medarbetare får idag det erkännande de så väl förtjänar, säger Trafikverkets projektchef Per Rydberg i ett pressmeddelande.
Nu återstår att dra in järnväg. 2015 väntas tågen på Västkusten börja rulla genom berget.

Jenny Berggren
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Borren klar i Hallandsåsen

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig