Beställde badrumsjobbet via Bauhaus – då inleddes en två år lång mardröm
Sara kontaktade Bauhaus i sin förhoppning att arbetet med det nya badrummet skulle ske korrekt. Det blev precis tvärtom. Mängder av fel, intyg på falska grunder och företag med BKR- och Säker Vattenauktorisation som utförde besiktningen – via FaceTime.
Sara Ahlfors, hennes man och deras tre barn bor i en lägenhet i Partille utanför Göteborg. 2022 bestämde de sig för att satsa pengar på fräscha upp sitt badrum.
– Vi valde att gå till Bauhaus för att det skulle bli gjort schysst, av ett schysst bolag.
I avtalet med Bauhaus stod det nämligen att ”Bauhaus alltid utför alla arbeten med godkända, licensierade och certifierade yrkesmän” och ”alltid lämnar ut Byggkeramikrådets kvalitetsdokument, intyg om Säker Vatten och försäkran om utförd elinstallation” efter utfört arbete.
”Badar ni i badkaret kan ni hamna nere hos grannen”
Hon kände sig trygg med att kunniga hantverkare skulle utföra jobbet. Renoveringen drog igång under hösten 2022 och var klar fem månader senare. Men snabbt insåg Sara att allt inte stod rätt till. Bland annat saknades tätskikt i en vägg, det var bakfall och det hade blivit sättningar i hallgolvet utanför badrummet. Hon kontaktade då bostadsrättsföreningen som tog in en konstruktionsingenjör. Resultatet: Renoveringen underkändes totalt.
– Det visade sig bland annat att alla bärande bjälkar hade sågats av. Ingenjören som var här förklarade för oss att ”badar ni i badkaret kommer ni kunna hamna nere hos grannen”.
I dokument står det att ”arbetet som gjorts hade utförts med så omfattande fel att renoveringen fick göras om i sin helhet”.
Rören satt inte fast
Hösten 2023, ett år efter den första renoveringen, påbörjades jobbet på nytt. Bauhaus tog nu in ett annat företag, som de anlitat många gånger tidigare. Några månader senare var badrummet ”klart” igen. Men…
– Det var hur mycket konstigheter som helst. Bland annat var alla rör helt lösa. Man kan fortfarande dra fram dem flera decimeter ut ur väggen. Och när man spolar vatten skramlar det i hela badrummet, säger Sara.
När hon bad om att få intyg från Säker Vatten och Byggkeramikrådet, BKR, blev hon ännu mer misstänksam. Intygen var nämligen undertecknade av byggfirmor som enligt Sara aldrig satt sin fot i lägenheten. När hon kontaktade bolagen fick hon höra att de gjort en inspektion av renoveringen via FaceTime och därefter godkänt renoveringen. Jobbet gjordes av en helt annan firma som saknade rätt behörigheter.
LÄS ÄVEN: Lyssnade på Bauhaus råd – tvingades riva allt
Byggnadsarbetaren har tagit del av ljudinspelningar när Sara kontaktade bolagen. Där bekräftar företrädare att besiktningen gjordes via FaceTime. När Byggnadsarbetaren ringer upp ett av företagen får vi samma svar.
– Ja, jag har gjort det via FaceTime. Men nu har mitt BKR-certifikat blivit indraget.
I samtal med det andra företaget frågade Sara om hur det går till och får då veta att efter att de tittat på dokumentation så skriver de ett intyg om att allt ser bra ut och signerar det med bank-id.
”Får man verkligen göra så, alltså via Facetime”, frågar då Sara.
– Ja, absolut. Vi jobbar överallt, det spelar ingen roll. Allt såg bra ut med ert badrum, ni behöver inte oroa er, svarar personen.
Men allt var inte bra. Inte på långa vägar.
Intygen är falska
Sara kontaktade nämligen både BKR och Säker Vatten för att kontrollera om det var okej att utfärda intyg via FaceTime-besiktning på renoveringar företaget inte själv deltagit i.
”Företagets behörighet har avslutats”, svarade BKR efter att de tittat närmare på ärendet. Samma sak med Säker Vatten, visar det sig när Byggnadsarbetaren ringer upp.
– Jag kan inte gå in på några detaljer, men det jag kan säga är att företaget som utfärdade intyget har gjort det på falska grunder, för ett jobb man själva inte har utfört, säger Sandra Jansson, kvalitets- och auktorisationsansvarig på Säker Vatten.
Hur ofta händer det att företag skickar in dokument för renoveringsjobb man själv inte har utfört?
– Det är en ovanlig anledning till att vi avslutar en auktorisation, säger Sandra Jansson.
Enligt Sara hade kontakten med Bauhaus fram tills nu varit god. Men när hon i början av 2024 konfronterade dem med uppgifterna om att flera av intygen var att betrakta som falska blev det plötsligt en helt annan ton.
Punktinsatser för 40 000
De tog in en egen besiktningsman som tittade på badrummet. Därefter presenterade de ett åtgärdsförslag där de ansåg att ett antal punktinsatser för drygt 40 000 skulle räcka för att åtgärda de ”påstådda felen”. Sara kontaktade då en advokat som tyckte att en oberoende besiktningsman skulle tas in, vilket också gjordes.
Han hade en helt annan syn på saken än Bauhaus.
”För att kunna återställa badrummet till ett fackmässigt utförande bedömer vi att hela badrummet måste göras om i sin helhet, eftersom inget auktoriserat företag kommer att kunna åta sig att delreparera och återställa våtrummet på sådant sätt att man kan utfärda korrekta våtrumsintyg”, blev hans slutsats efter besiktningen.
Även Peo Johanssons Fastighetsvärdering AB togs in med uppdrag att bedöma om Bauhaus åtgärdsförslag var tillräckligt. Han är säker på sitt svar när Byggnadsarbetaren kontaktar honom.
– Jag har suttit i rätten som sakkunnig många gånger och har erfarenhet av sådana här ärenden. Det här badrummet var så pass dåligt gjort att det enda rätta är att göra om det från början. Det var väldigt många anmärkningar. Det är inte fackmannamässigt utfört, den saken är klar.
”De vill trötta ut mig och dra mig till domstol”
Det har nu gått dryga två år sedan den första badrumsrenoveringen drog igång. Sara står idag med ett badrum hon inte vågar använda. Det har inte gjorts någon godkänd besiktning, hon har inte fått alla intyg på arbetet, och de hon har fått anser både BKR och Säker Vatten är att betrakta som förfalskade.
– Jag betalade 250 000 kronor och ville absolut inte ha ett fuskbygge. Men det var precis det jag fick, säger Sara.
Hon ser heller inget slut på eländet. Kontakten med Bauhaus är bruten.
– Varje gång man går upp på morgonen tvingas man se det här jävla badrummet. Man blir helt galen till slut. Det ser ju fint ut med blotta ögat, men vad som döljer sig bakom väggarna vill jag inte tänka på.
Vad händer nu?
– Det känns som att de vill trötta ut mig och dra mig till domstol. De är ju stora och har en stor plånbok.
Även besiktningsmannen Per-Olof Johansson är inne på samma linje.
– Jag har haft en rad olika uppdrag mot Bauhaus genom åren. Många gånger har det varit så mycket fel att man knappt tror det är sant. Vissa gånger erkänner de sina fel. Men i här fallet skulle jag inte bli förvånad om de kör uttröttningsmetoden tills bostadsrättsinnehavaren inte orkar längre.
Byggnadsarbetaren har försökt nå Bauhuas för en intervju, men den stora byggkedjan ställer inte upp på en intervju. ”Bauhaus använder sig alltid enbart av certifierade yrkesmän och vi gör alltid vårt yttersta för att leverera de vi avtalat med våra kunder, så också i detta fallet”, skriver informationschef Johan Saxne i ett mejl.
Få de senaste byggnyheterna – direkt i din mail! Prenumerera på ”Byggnadsarbetarens nyhetsbrev”.