info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Batteritillverkning ska bli grönare – energiåtgången ett dilemma

Redan innan du har satt nyckeln i låset till din nya elbil, har du skapat en koldioxidskuld. Boven i dramat är batterierna. Men i framtiden ska deras metaller återvinnas och därmed blir produktionen grönare.
På batterifabriken Northvolt, utanför Skellefteå, satsar man på hållbar utveckling.

På sikt handlar det för Northvolt om att återvinna metallerna i batterierna. På den nya fabriken i Skellefteå bygger man för framtiden. Foto: Northvolt

– Det krävs 60–80 kilowattimmar i energi vid tillverkningen för att få ut en kilowattimme i kapacitet i ett batteri.

Det berättar Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt batterifabrik utanför Skellefteå.

Batteritillverkning är extremt energikrävande, och det gäller både det som traditionellt kallas battericellstillverkning och katodmaterial. På den nya fabriken kommer båda verksamheterna att ligga under samma tak.

Energiåtgången är densamma överallt i världen, men om det är till exempel kolkraft som driver produktionen kommer klimatavtrycket bli större. I vissa länder uppmäts detta avtryck i dag till 170–180 kilo koldioxid (CO2 ) per kilowattimme. Det är extremt mycket.

Jesper Wigardt.

– Energiåtgång är det grundläggande dilemmat vid batteritillverkning. Och
vid batteriproduktion i ett kolbaserat energisystem bygger man onekligen in en CO2-skuld innan du ens har startat din bil, fortsätter Jesper Wigardt.

Det ska den svenska batteritillverkningen ändra på.

– I vårt energisystem i norra Sverige kommer batterier att kunna tillverkas med ett väldigt lågt klimatavtryck. I produktionen ska koldioxidavtrycket bli nästintill obefintligt.

Det är vid gruvbrytningen och raffineringen av materialet som det fortfarande finns kvar ett CO2-avtryck även här i Norden. För att få ner dessa utsläpp är det viktigt att produktionen sker med grön energi.

Hur kan hela värdekedjan bli grön? 

– Vi kan hjälpa till genom att erbjuda elektrifierade lösningar och bidra till teknisk utveckling. Men också ställa hårdare krav på våra leverantörer, så att de i sin tur förbättrar sitt klimatavtryck. På längre sikt handlar det om att återvinna metallerna i batterierna. Till exempel kobolt, nickel och litium. Då minskar behovet av att öppna nya gruvor och därmed minskar klimatavtrycket. Vår långsiktiga målsättning är att få ner klimatavtrycket till 10 kilo CO2 per kilowattimme, inklusive gruvdriften.

Var köper ni mineralerna?

– Vi köper mineralerna direkt från gruvorna och vi vet exakt var våra metaller kommer ifrån. Det betyder att vi kan vara med och påverka att gruvbrytningen sker under rätt förhållanden. Vi har beslutat oss för att inte köpa mineraler från Kongo i dagsläget. Främst för att vi inte kan säkerställa spårbarheten, men på längre sikt vill vi hitta sätt att kunna köpa mineraler också från Kongo på ett hållbart sätt.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Batteritillverkning ska bli grönare – energiåtgången ett dilemma

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig