Ledarskapet inom NCC väcker frågor
Entreprenadmaskiner är dyra grejer. Att hyra dem är ännu dyrare. Att företagen som betalar för dem kräver högsta möjliga effektivitet är därför inget konstigt.
Men så finns det ju en annan, inte helt oväsentlig, sida av saken. I varje maskin (än så länge) sitter det en människa. En individ som kan garva åt arbetskamraternas skämt på rasten, som kan känna stress om arbetsschemat börjar bli pressat och som givetvis känner besvikelse om någon skulle anse att hen inte dög.
Är du dessutom ny i branschen, inte ens 20 fyllda, ja då är det ju lätt att tänka sig att du närmast får känslan av att ha knuffats över ett stup, om du får beskedet ”att på måndag är du inte välkommen längre”. Att du är för dålig helt enkelt.
Det var vad som hände 19-åriga maskinförarlärlingen Erika Persson från Blekinge som vi skrev om igår. I det här fallet var det en arbetschef på NCC som tog beslutet. Utan att ens prata med Erika. Vad säger det om byggbranschen?
Från NCC:s sida har, så vitt vi vet, inga formella fel begåtts. Erika hade anställning hos en underentreprenör. När det gick för sakta, enligt NCC:s mening, var det bara att skicka väck henne. ”Göra en reklamation”, som Janne Flink, avdelningschef på NCC Småland-Blekinge uttrycker saken i vår artikel.
”Göra en reklamation.” Det har jag också gjort några gånger. På cyklar, elvispar och en och annan hemelektronikpryl. Att uttrycka sig så om en ung kvinna på väg in i byggbranschen, tyder på att NCC har en hel del kvar att jobba med när det gäller ledarskapsfrågor.
Att företaget inte hade något formellt anställningsansvar för Erika Persson saknar enligt mitt tycke relevans. Ska du ta ett så tufft beslut, som får så stora konsekvenser för en ung tonåring på en arbetsplats som du ansvarar för, ja då sätter du dig ner med vederbörande. Du förvarnar om ditt beslut och du motiverar det tydligt. Ansikte mot ansikte. Du tar också ansvar för att försöka hitta lösningar som mildrar konsekvenserna för den enskilde.
Allt annat är riktigt dåligt ledarskap.
Ett företag som NCC borde inte behöva stå ut med det i sin organisation. Jag tror att det på sikt kostar betydligt mer än en och annan ung maskinförare som gör sitt bästa för att bli fullärd.
JOHAN SJÖHOLM, redaktör