Arbetsgivare svarar på kritik efter Ludvikaraset: ”Erbjudit alla arbetare hjälp”
De kände sig övergivna och saknade information om sin rätt till ersättning. I en tidigare artikel berättade skadade arbetare från formraset i Ludvika den 13 juli 2017, om att de saknade hjälp av dåvarande arbetsgivaren G&M och huvudentreprenören Skanska. Nu svarar G&M på kritiken och Byggnadsarbetarens frågor via mail genom sin advokat Elżbieta Bogucka.
Vad har G&M gjort för att hjälpa och ge kompensation till de arbetare som skadades i olyckan?
̶ Redan från början stödde G&M arbetarna fullt ut, organiserade deras säkerhet och transport till Polen, som arbetstagarna önskade.
Det finns arbetare som inte har fått någon information om försäkringar och sin rätt till ekonomisk kompensation. Varför inte?
̶ Vi har inte blivit kontaktade av några arbetstagare som sagt sig vara oinformerade om sina rättigheter. För det andra var arbetarna sjuklediga efter olyckan och fick medicinsk behandling i Polen. Från början delegerades det till mig som advokat och juridiskt biträde, att hjälpa arbetarna med de eventuella problem som de kunde ha.
Varför har inte företaget hjälpt arbetarna att rapportera om olyckan och arbetarnas skador till det svenska försäkringsbolaget Afa Försäkring?
̶ Vi har diskuterat ersättningen med huvudentreprenören ( Skanska, red.anm) Man kan notera att det var så sent som i december som den interna utredningskommittén slutförde sin rapport, som därefter överlämnades till G&M. Omedelbart då vi fick den, inledde jag och projektledaren förhandlingar med Skanska om ersättningar. Jag och mitt kontor har erbjudit hjälp till alla arbetstagare för att de ska erhålla ersättning och vi är inte medvetna om att någon arbetare skulle lämnats utan professionell rådgivare.
LÄS MER:
12 skadades i rasolyckan: ”Allt har kollapsat”
”Tyvärr inte förvånad att olyckor händer”
Hans svårt skadad i Ludvika-raset: ”Det skulle gå så jäkla fort”
Enligt uppgifter fackförbundet Byggnads fått, har företaget inte betalat sin avgift till Fora vilket det ska enligt kollektivavtalet som gjorts upp i Sverige. Varför inte?
̶ Det är inte sant. Vi är beredda att bistå med kopior av respektive betalningar. (G&M har därefter översänt en kopia på månadsinbetalningar från den 17/7 2017 till januari 2018 till Fora. Det rör sig om summor mellan 50 000 och som mest 99 000 per månad)
Vad gör ni nu för att säkerställa att arbetarna får den hjälp och assistans de behöver?
̶ Vi har kontakt med arbetarna och förbereder slutliga framställningar om kompensation där det är möjligt. Observera att det inte är möjligt att bedöma omfattningen av skadestånd eller ersättning för alla arbetstagare, eftersom några av arbetarna fortfarande får medicinsk
behandling eller rehabilitering.
Kommer arbetarna att ha möjlighet att få kompensation både från försäkringar som Afa och från Skanska?
̶ Enligt polsk lag får man bara ersättning en gång för samma skada. Som företrädare för mina klienter kan jag inte avslöja några detaljer om de ersättningar som arbetarna kan ha rätt till.
Läs artikeln på polska
LÄS MER:
Brobygget i Ludvika utsett till Årets sämsta bygge
Skanska tar allt ansvar: ”Ställningen var fel”
Åklagare om Ludvikaolyckan