Är det här Sveriges mest utstickande firmabilar? "Vill du inte ha några kunder?"
De flesta nöjer sig med firmanamnet och ett telefonnummer på byggbilen. Vi snackade med några som gått steget längre.
– De som reagerar negativt på firmabilen är jag inte så intresserad av att jobba för, säger Jens Olsson på Psykedeliska snickarn.
Dekaler, så kallade stripes, täcker många av landets firmabilar. I byggbranschen finns det en del företag som vågar bryta normen: en liten logga, ett företagsnamn och ett telefonnummer – allt i svart på en vit firmabil.
Den som kanske sticker ut mest av alla är Jens Olsson som driver Stockholmsföretaget Psykedeliska snickarn.
Den speciella loggan och texten ”När du vill att det blir skruvat på riktigt” får många ögonbryn att höjas.
– Bilen blir lite som ett filter. De som reagerar negativt är jag inte så intresserad av att jobba för. Under den tiden jag är hos en kund är det ju min vardag. Då är det roligare att jobba med folk som har glimten i ögat, säger Jens och förklarar att namnet Psykedeliska snickarn är en blinkning till hans tid som rejvare.
Jens Olsson berättar att loggan och företagsnamnet var ”en bold move”, en vågad ide som han fick för tolv år sedan och sedan har jobbat hårt för att vända till något positivt.
– Från början fick jag bara svara på frågor om namnet och loggan: ”Hur tänkte du nu? Vill du inte ha några kunder?”
Jag luktar gott, har nytvättade kläder och kommer med en helt ok bil
Men med flera hyllade jobb och en extremt seriös inställning till jobbet och kunderna har ”den psykedeliska snickarn” fått ett bra rykte.
– Hade jag haft det här firmanamnet, åkt runt i en gammal rostig, obesiktigad firmabil och haft luffarverktyg – då hade folk fått vatten på sin kvarn. Men jag luktar gott, har nytvättade kläder och kommer med en helt ok bil.
Så dina udda dekaler hjälper dig idag?
– Ja, när man en gång har sett den här loggan kommer man ihåg den. Nuförtiden är det lite posh när min bil står på strandtomterna i norrort. Det har varit en fajt, men nu har jag kommit dit jag ville. Man kan faktiskt säga att jag har lyckats med mitt livsuppdrag.
Anton Dahllöf, vd på Dahllöfs snickeri, tog själv fram den här strajpningen av företagets pickup i samråd med en grafisk designer.
– Det är många som tycker att den är cool. Jag ville strajpa en del av bilen men ändå ha en häftig detalj. Sedan orkar inte alla läsa, då är det bra att ha en liten indikation om vad som händer på företaget utan text.
Man förstår att ni är ett snickeriföretag.
– Ja, där tänker jag att man nog drar den slutsatsen.
Vilka reaktioner har ni fått?
– Ibland när man åker på nya orter så märker man att folk reagerar på bilen. Det är bra att ha ett blickfång utan att köra världens vräkigaste bil. Det är ett sätt att sprida marknadsföringen.
Klas Johansson, vd EBP Entreprenad: Hur kom du på idén med er helstrajpade firmabil med ett bygge som fond?
– Jag kände att man har sett vanliga strajpade bilar länge. Vill man visa sig modern och nytänkande så får man går förbi det enkla.
Hur har reaktionerna sett ut på era nio bilar?
– Många har hört av sig och sagt att det är den snyggaste strajpningen de har sett. Det har varit positivt för oss.
Har bilarna hjälpt i er marknadsföring?
– Ja. Den bilden folk får av oss, bör vara att vi ligger i framkant med hur vi tänker. Det är en signal vi vill skicka.
Ronny Hall, projektledare på Briljant Bygg:
– Det är vd:n som har designat loggan. Han har suttit och lekt lite på datan och skickat in till firman som strajpar. Det blir definitivt kommentarer, diamanten lyser upp väldigt vackert. Folk hör av sig och säger att de har sett bilarna.
Mia Lindgren på Dekaltext Sthlm hjälper företagare med deras bildekaler. Hon vet vilken fälla många, små byggföretagare, som själva designar sina dekaler, lätt hamnar i:
– Det blir för mycket information, för klottrigt och rörigt. Det kan vara en grävskopa med en massa stenbumlingar, webbadress, mailadress, telefonnummer, namn, instagram och facebook. Då kopplar hjärnan bort det och ser bara en stor textmassa, säger hon.
Mia Lindgren berättar att kunderna ofta kommer med en logga ”som de gjort i word eller paint och som egentligen är urusel”, som de vill ha på sin firmabil.
– Jag tipsar alltid kunden: Gå ut på parkeringen och titta vad du själv gillar. Vad syns, vad sticker ut? säger Mia Lindgren.
Hon råder dem som inte har några lysande idéer att ta ett steg tillbaka.
– Det kan faktiskt funka även om det är väldigt enkelt: Nisses gräv och schakt i Uddevalla – och ett telefonnummer.
Om du inte gillar det riktigt enkla eller snygga så kanske den här klassikern annars kan vara något för att sticka ut på vägarna. Just det här exemplet är taget från Kanada.