Anonyma säljarna berättar: Byggkunderna vi stör oss mest på
Byggvaruhusens personal träffar dagligen många hantverkare. Vi ringde till tre säljare från norr till söder för att höra vilka kunder de gillar och ogillar.
1. ”Olle” är säljare på ett byggvaruhus i Norrland. Han har arbetat i 19 år och lärt känna många olika sorters kunder.
Vilken kundtyp är din favorit?
−Kunder som gillar vår service och som är tacksamma när de får hjälp. Det är kul när man får till ett bra samarbete och när båda jobbar för att det ska bli bra lösningar. När det inte bara är priset som styr.
Den jobbigaste kunden då?
– Kunder som hittar fel hela tiden. När allt är fel; Servicen är dålig, tillgängligheten låg, priset är fel. De hittar alla möjliga sätt för att få ner priset. De vill inte betala för något alls, det ska vara gratis i princip.
De vill inte betala för något alls, det ska vara gratis i princip
Hur hanterar du en gnällkund?
−Det går inte att hantera, haha.
Blir du irriterad?
−Det finns kunder som man visat dörren för. ”Om det finns andra som har bättre varor så kan du gå”, har jag sagt. Det är helt frivilligt att handla här och du har friheten att gå härifrån.
Finns det kunder som är mästrande?
−Jag har jobbat så många år i branschen. Jag är svår att mästra, haha. Men när jag var ung och ny i branschen råkade jag ut för en del sådana kunder. Äldre herrar som menade att jag inte kunde någonting. De förväntade sig att jag skulle förstå allt. Men det finns gamla termer för saker och samma sak kan ha olika namn.
Men nu är det tufft för dom när du är ”gammal i gården”?
− Nu är det tufft för dom, sen känner man ju alla hantverkare nu.
Hur är privatkunder jämfört med hantverkare?
− Privatkunder har ofta läst mycket på internet och de kan röra till det och blanda olika lösningar som inte funkar tillsammans. Det kan bli snurrigt.
2. ”Erik” är säljare på ett varuhus i Mälardalen. Han tycker att de bästa kunderna är de man ”snackar skit med”.
−Vi har mycket återkommande kunder, hantverkare som är här två gånger om dagen. Vi har nästan bara proffskunder hos oss, man blir nästan som kompisar.
Vilka kunder har du svårast för?
− Det är dom som gnäller. Vad man än gör, så är det inte bra. Har man virke på 4,20 så ska de ha 4,10. Alltid är det något som är fel. Det kan vara ett litet jack på brädyta, då ska de pruta på den för att den är skadad. Allting är besvärligt.
Har man virke på 4,20 så ska de ha 4,10. Alltid är det något som är fel
Allra värsta sorten?
−De som är riktigt otrevliga. Men de personerna är nog så överallt, även mot dem som sitter i kassan på ICA. Man vet vilka det är som det kommer att bli någon form av problem med. Men de flesta av våra kunder är väldigt trevliga.
…
3. ”Roger” har arbetat i över tio år på olika byggvaruhus i Skåne. Han tycker precis som sina kollegor, att den tråkigaste kunden är den som enbart väljer den billigaste produkten och som inte är öppen för att diskutera olika lösningar.
− Man får inte chansen att ge service, man får inte en syl i vädret. De kan säga: Jag såg att trallvirket är 5 kronor billigare på varuhus X. Kan ni sänka priset? Den sortens kund vill man inte lägga så mycket tid på. Man är nära på att säga: hejdå, kör till varuhus X i stället då.
Har du upplevt att en del kunder är mästrande?
− I början när jag var ny, kunde jag få kommentarer, men inte nu. Men sen är även ofta kunden mer påläst än man själv nu för tiden. Det är lätt att få information via nätet. Då kan man bli lite osäker på sig själv.
De säger: ”Det löser du”. De vill ha förtur
En del kunder tycker också att de är lite mer värda än andra kunder. Berätta!
− Man märker det efter ett tag. De kommer in sent på eftermiddagen och vill ha leverans av en produkt på morgonen nästa dag. Man säger: ”Det går inte, det är för sent”. De säger: ”Det löser du”. De vill ha förtur. Då blir det svettigt. Man gör vad man kan för att lösa det