Anmälningar av byggjobb i hemmet ökar
Allt fler personer anmäler hantverkare och företag som utfört reparationer och renoveringar till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. På fem år har antalet anmälningar ökat med 67 procent.
Förra året fick ARN in 2 122 ärenden i kategorin Bostad, som rör jobb utförda i hemmet. Det visar på en kraftig ökning av anmälningar sett över en femårsperiod. Men det behöver inte på något sätt avspegla att branschen skulle vara oseriös eller att hantverkare begår allt fler fel.
– Företag som hamnar i en tvist är sedan några år tillbaka skyldiga att informera konsumenten om möjligheten att gå till ARN för att lösa tvisten. Det har definitivt bidragit till att vi fått in fler anmälningar generellt, säger Marcus Isgren, chef för Allmänna reklamationsnämnden.
Att många är benägna att vända sig till ARN när det gäller jobb utförda i hemmet tror Marcus Isgren delvis kan vara en kostnadsfråga.
– Att anlita en hantverkare kostar mycket pengar och om något går fel reklamerar man kanske i större utsträckning.
Anmälningarna rör ofta badrum, kök, golv eller värmepumpar. En vanlig orsak till att konsumenten vänder sig till ARN är att arbetet blev dyrare än väntat.
– Ett tips är att aldrig bara ha muntliga avtal. Få skriftligt på vad ni kommit överens om. Det är viktigt för både konsumenten och företaget, säger Marcus Isgren.