Anmäl byggfaror i appen: "Alla kan lyfta telefonen"
Säkerhetsrapportering i en app för alla på bygget. Enligt tillverkaren Buildsafe har det nyintroducerade systemet gett bra resultat.
– Tiden från att man identifierar riskmoment tills de åtgärdas har gått ner med 70 procent, säger Leo Sydow, marknadschef på Buildsafe.
Buildsafe är ett digitalt system där ett helt byggprojekt rapporterar, följer upp och utvärderar risker och störningar i produktionen.
Man kan göra arbetsplatsinspektioner och rapportera observationer, tillbud och olyckor via mobilen.
Det hela startade 2015, då företaget utvecklade systemet tillsammans med KTH och stora delar av branschen. Byggnads, Sveriges Byggindustrier, Arbetsmiljöverket och representanter för de största byggherrarna och byggbolagen deltog.
Leo Sydow, marknadschef på Buildsafe, säger att informationen om faror har blivit bättre på de byggen där systemet använts.
– Vi lanserade systemet i början av 2016 och ser att rapporteringen ökar, att man får in mycket mer uppgifter än tidigare, säger han.
Säkerhetsproblemen åtgärdas också betydligt snabbare än tidigare, enligt Leo Sydow.
– Tiderna från att man identifierar riskmoment tills att de åtgärdas har gått ner med 70 procent, säger han.
Hur gör vanliga snickare om de ser faror på bygget?
– De kan rapportera in riskobservationer, tillbud och olyckor direkt i appen. Den informationen kommer att gå hela vägen till projektplattformen, där byggbolaget och byggherren är involverade. På så sätt blir det en transparens i hela kedjan.
Leo Sydow anser att Buildsafes system ersätter papperslappen som har varit dominerande för att göra anmälningar tidigare. Han menar att det handlar om att sänka barriärerna för att få in så mycket information på arbetsplatserna som möjligt.
– Alla kan lyfta telefonen, ta en bild och skriva en kommentar, säger han.
Fotnot: I dag använder bolag som Skanska, Erlandsson och Oscar Properties Buildsafe i vissa av sina projekt.