Anlitade offerttjänster – så blev kunderna hotade och blåsta
"Betala fakturan så kanske ni kan sova bättre om nätterna". Peter kom i kontakt med en dömd hantverkare via Offerta – sedan började mardrömmen. Och det är fler som råkat illa ut.
Bland klagomålen till Allmänna reklamationsnämnden hittar Byggnadsarbetaren många privatpersoner som fått problem med hantverkare som de anlitat via sajter på nätet. En av de drabbade är ”Peter”, som tillsammans med sin fru ville göra om ett uterum till en del av huset, med bland annat nya väggar, en betongplatta, en skjutdörr och fönster.
→ 8 av 9 företag oseriösa – bluffbolag, skulder, knarkbrott
Peter, som är ingenjör och byggkunnig, berättar att han brukar ta hand om det mesta som byggs i familjens villa. Men den här gången ville han prioritera de små barnen och letade därför efter hantverkare på sajten Offerta.
Ett bolag tog jobbet som totalentreprenör för projektet. Mannen som drev företaget hade tidigare åtalats för olaga hot och vapenbrott och dömts för det senare, något som Peter inte kände till. Peter gjorde själv inga ingående kontroller och när man klickar på ett företags sajt på Offerta står det: ”Få kostnadsfria offerter från det här och andra kontrollerade tjänsteföretag!”
– Jag fick känslan av att företaget var kontrollerat på något sätt, för att det skulle få ta kunder via Offertas portal. Hela poängen var att det skulle gå smidigt, men det blev allt annat än det, suckar Peter och berättar om mardrömsbygget.
—
Offertsajterna: ”Vi har en bra kvalitetsprocess”
– Det gick snett redan när de skulle gjuta betongplattan. De använde inte lasermätare för att få det jämnt, hade ingen sloda för att jämna till ytan och glättade inte ytan när de var färdiga, som man ska göra. De bara smetade ut betongen, säger Peter.
Resultatet blev stora knölar i betongen och stenar som stack upp. Kanske var det inte så konstigt, med tanke på att jobbet gjordes av en före detta lastbilschaufför och en kock.
Misstagen fortsatte, med felaktig isolering i taket, stora glipor runt fönstren och mängder av andra missar som yrkesmän aldrig skulle göra.
– Och ofta glömde de vad de skulle göra och kom när de kände för det. Ibland tog det en vecka innan de dök upp. Det var väldigt oseriöst, säger Peter.
Det hela slutade med att Peter själv gjorde om stora delar av firmans arbete och anlitade andra hantverkare för att rätta till alla missar.
– Vi betalade 25 000 för att ett annat bolag skulle slipa ner betongen och jag vet inte hur många timmar jag har lagt ner för att lösa alla fel. Men jag betalade ändå deras första faktura på 75 000. Den andra betalade jag inte på grund av felen, säger Peter.
När företaget inte fick pengar för den andra fakturan började mannen som drev det skicka sms till Peter.
– Jag fick en massa meddelanden med hotelser att de ville ha sina pengar, att de inte hade mer tålamod.
Firmans företrädare sa att de skulle komma hem och riva det de byggt.
– Det var ganska obehagligt när de var här utanför och körde på nätterna för att skrämma oss. Vi bytte lås på dörrarna och skaffade övervakningskamera. Företrädaren sa att om jag betalade fakturan så skulle vi kanske sova bättre om nätterna, säger Peter.
Sms:en blev allt hotfullare: ”Betala eller ta konsekvenserna.” ”Om pengarna ej finns på mitt konto på fredag säljs skulden. Vad som sker med dig och din familj ligger helt på dig.”
Till slut fick Peter nog och tillsammans med sin fru anmälde han byggföretagaren för olaga hot. En annan person hade samtidigt anmält byggföretagaren för samma brott och mannen dömdes i båda fallen.
Vi bokade in olika dagar, men det blev aldrig något byggt. De kom med en massa ursäkter gång på gång.
Annelie Tollofsén från Malmö ville ha ett uterum byggt till sin kolonilott och la 2018 ut en förfrågan på sajten Servicefinder.
Ett av byggföretagen som hörde av sig verkade förtroendeingivande och Annelie lät dem göra jobbet. Hon visste inte att ägaren tidigare drivit ett företag i konkurs på grund av skatteskulder.
– Man tror väl ändå att det är tryggt och att det ska vara bra företag som ligger på Servicefinder, säger Annelie.
Servicefinder skriver på sin sajt att man hjälper kunder att ”hitta pålitliga tjänsteföretag”. Och till att börja med gick allt som det skulle.
– De la trädäcket och byggde upp en stomme till uterummet, berättar Annelie, som betalade 20 000 i förskott för byggdelar till uterummet som skulle byggas.
Men när bygget sedan skulle slutföras, dök snickarna inte upp.
– Vi bokade in olika dagar, men det blev aldrig något byggt. De kom med en massa ursäkter gång på gång.
Det visade sig också att de ”inköpta” uterumspartierna inte existerade och Annelie såg inte röken av de 20 000 kronorna, trots många påstötningar.
När Byggnadsarbetaren tittar närmare på ägaren, ser vi att han idag har en personlig skuld på nära 50 000 kronor och att han har haft 16 skuldkrav via Kronofogden. Även hans företag har jagats för obetalda skulder. Annelie Tollofsén, vars uterum fortfarande står ofärdigt, säger att hon inte kommer att gå via en sajt nästa gång hon letar hantverkare.
– Nej. Jag skulle nog fråga runt bland vänner och även vara noga med att få rekommendationer från andra kunder, säger hon.
Det var fruktansvärda arbetsvillkor för dem som arbetade. De hade ingen ordentlig skyddsutrustning och stod i byggdamm utan masker.
Frilansjournalisten Ludde Hellberg och hans fru köpte nyligen en trerumslägenhet med stort renoveringsbehov i Stockholm. De bestämde sig för att projektleda renoveringen själva. I brist på andra alternativ vände de sig till Offerta och en annan sajt för att ta in olika entreprenörer. Det regnade in offerter och byggföretagen började ringa tio minuter efter att paret la ut sin förfrågan.
– Det verkade smidigt med sajterna och så står det att det finns en kvalitetssäkring. Men när man har det här yrket litar man inte på någon, säger Ludde Hellberg som själv började titta på bolagen som hört av sig.
– Jag gjorde gedigen bakgrundskoll på dem och då föll nästan alla bort. Det var dömda brottslingar i bolagens styrelser och allt möjligt, en riktig soppa, säger han.
Via Offerta hittade paret till slut ett företag som verkade seriöst. Byggarna fick i uppdrag att göra om badrummet och utföra rivningsarbeten.
Sedan började mardrömmen, som Ludde Hellberg tidigare beskrivit i tidskriften Kvartal. Under arbetet förstördes hissen, trappuppgången blev nedskräpad, en bärande vägg revs och det gick hål på en vattenledning.
Arbetarna, som kom från Uzbekistan, hade det tufft.
– Det var fruktansvärda arbetsvillkor för dem som arbetade. De hade ingen ordentlig skyddsutrustning och stod i byggdamm utan masker.
Till slut fick Ludde Hellberg nog och slängde ut renoveringsföretaget. Men problemen var inte över. Några dagar efter att hantverkarna lämnat lägenheten blev han uppringd av en säkerhetsansvarig på ett byggvaruhus.
– Hon undrade om vi möjligen höll på att renovera. De utredde ett bedrägeri där någon använt ett företagskonto som inte tillhört dem och beställt varor för hundratusentals kronor till olika adresser runt om i Stockholm, där vår adress var en.
Ludde Hellberg misstänkte direkt företaget som jobbat med badrummet.
– Och mycket riktigt, när jag gick igenom lägenheten hittade jag kakelplattorna och radiatorerna som fanns på en av deras stulna beställningar.
Hur kände du då?
– Jag blev ställd. Man förväntar sig inte att man ska bli del i ett bedrägeri när man anlitar någon för att renovera ett badrum.
Under resten av renoveringen anlitade Ludde Hellberg och hans fru företag genom rekommendationer från bekanta.
– Utifrån mina egna begränsade erfarenheter skulle jag starkt avråda den som ska genomföra en renovering från att använda de här sajterna. Det de lovar stämmer definitivt inte, säger Ludde Hellberg.
Fotnot: Peter heter egentligen något annat.