A-kassan i bråk med myndighet
Det var den 1 september som Arbetsförmedlingen införde de nya rutinerna. Bland annat ska alla arbetslösa skicka in en aktivitetsrapport varje månad. Om det inte skickas in någon aktivitetsrapport påtalar Arbetsförmedlingen det för respektive a-kassa som sedan ska skicka ut en varning om att ersättningen kan dras in om inte någon bättring sker.
Stora inkörningsproblem
Men tusenstals arbetslösa har inte skickat in några aktivitetsrapporter. Orsakerna är många – allt från dataproblem till resursbrist och dålig information. Flera a-kassor har därför tidigare beslutat sig för att inte skicka ut varningsbrev till de arbetslösa som inte skickat in rapporter. Anledningen som anges att det är hos Arbetsförmedlingen det brister.
IAF har kontaktat a-kassorna
Inspektionen för arbetslöshetskassorna har nu kontaktat a-kassorna som fått några dagar på sig att komma in med ett svar. Bland annat menar IAF att a-kassorna inte kan frångå regler bara för att man anser att någon annan brister. I detta fall Arbetsförmedlingen.
-Vi ska förklara oss i ett brev hur vi ser på saken, säger Roal Nilssen, kassaföreståndare på Byggnads och Seko.
Han tycker att många inblandade i frågan hetsat upp sig onödigt mycket.
– IAF och andra inblandade borde lugna ner sig lite. Det är ett helt nytt system och det är inte ovanligt med lite inkörningsproblem. Vi räknar med att när nästa rapport ska in – den 15 november så kommer det att fungera bättre, säger Roal Nilssen.