"Ingen utbildning i säkerhet"
När elevprojektet med att riva ett fritidshus startade, hade han bara en dags provkörning på maskinen bakom sig. Det berättade Pontus Schmidt om i Örebro tingsrätt där tre skolrepresentanter, en lärare och två chefer, nu står åtalade efter maskinolyckan vid Kvinnerstaskolan.
-Jag hade bara testat så att allt med körningen funkade, sa han.
Men någon utbildning i säkerhet eller i maskinens säkerhetsfunktioner, hade han inte fått.
Och när man kopplade till en personkorg som eleverna skulle stå och arbeta i fungerade inte styrdonet.
-Då blev vi tillsagda av läraren att köra från hytten, berättade Pontus Schmidt.
Det är förbjudet enligt maskinens säkerhetsinstruktioner. Vid personlyft ska man alltid köra från korgen. Men det var inget han eller kamraterna fick veta något om.
Han är idag kritisk till säkerheten.
-Med tanke på det som hänt var det en brist i säkerhetsutbildningen, sa han.
Skulle dokumentera
Olyckan hände då maskinens kranarm var utfälld i sin fulla längd, 17 meter. De tre eleverna var sistaårselever vid skolans bygg- och anläggningsprogram då olyckan hände 2012. De hade turats om att köra maskinen och vid olyckstillfället var det Pontus tur att köra och kamraterna Charlie Storm och Mattias Bergström stod i korgen.
-Jag hör en eller två knakningar, känner hur maskinen börjar tippa och försöker sänka bommen så mycket det går, berättade Pontus Schmidt om det fasansfulla ögonblick när han känner att maskinen håller på att haverera.
Skadades
Vid olyckan skadades hans båda kamrater. Charlie Storm mycket allvarligt.
Chockad hoppade Pontus upp ur den välta maskinen för att undsätta sina kamrater.
Anledningen till att eleverna åkte upp så högt med korgen var att det ingick i deras arbete att dokumentera vad de gjort. Efter att ha rivit tegel ville de ta en bild högt ovanifrån.
Läraren visste att de skulle dokumentera huset, men Pontus Schmidt sa att man inte diskuterat själva höjden med läraren, som inte var på plats då olyckan hände. Att det var förenat med risker att gå upp så högt kände de inte till. Då de jobbade med teglet var de 4-5 meter upp.
Någon gång tidigare under dagen hade eleverna varit uppe på maxhöjd. Då stod Pontus i korgen. Orsaken till att man var uppe på denna höjd minns han inte idag.
Jobbig tid
Enligt Arbetsmiljöverkets utredning kan flera orsaker medverkat till olyckan. Däribland också markförhållandena.
Hade du fått lära dig att undersöka mark? frågade åklagaren.
-Nej, ingenting sådant.
Det har gått två år sedan olyckan. Det är känslosamt när de tre eleverna träffas utanför tingsrättssalen.
Pontus berättar att det var en oerhört jobbig tid efter olyckan.
I rätten får han frågan om det var en buskörning att gå upp på 17 meter.
Det gör honom upprörd.
– Det kändes inte roligt att höra, efter det som hänt och när man försökte göra något bra, säger han.
Samtidigt har alla, från lärare till skolledning intygat, att detta var omvittnat duktiga och ambitiösa elever. Det var också anledningen till att de valdes ut att delta i elevprojektet.