info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Ilska mot felaktig skuld

Byggnads medlemmar, som betalar med autogiro, rasar över den felaktiga skuld som de har fått i sina medlemsbrev. Cirka 30 medlemmar i regionen Gävle-Dala har till och med valt att lämna Byggnads.

Medlemmar runt om i landet är förbannade över felaktigheter i medlemsbreven som skickats ut till dem som har autogiro. I medlemsbreven har medlemmarna fått en dubbel så stor avgift. I rutan ”Summan, inkl. tidigare skuld” har summan från ordinarie medlemsavgift fördubblats. Det kan exempelvis stå 1400 kronor istället för 700 kronor. 79 000 medlemsbrev har gått ut och flera regioner är nu nerringda av förbannade medlemmar. På regionkontoret i Borlänge har man fått hundratals samtal.

Flera har lämnat Byggnads

– Det är förödande. De blir upprörda när det står att de har en skuld och vet med bestämdhet att de inte har det, säger Anders Ax, ordförande i Byggnads Gävle-Dala.
Ingen av de medlemmar som har fått medlemsbreven med felaktiga uppgifter ska betala skulden, men flera medlemmar har ändå valt att lämna Byggnads. Anders Ax uppskattar att cirka 30 personer, varav 15 är pensionärer, har lämnat Byggnads i regionen Gävle-Dala.
– Många som har blivit arbetslösa, sitter och väntar på pengar från a-kassan. Det är tufft och får man vänta på pengar på grund av ofullständiga arbetsgivarintyg. Det är lätt att skylla på Byggnads och det här kan bli ett skäl att går ur, säger Anders Ax.
Även på region Öst har fått många samtal från upprörda medlemmar de senaste dagarna.
– De är besvikna att de har fått en skuld. Det är olyckligt. Här sliter vi som bara den för att öka organisationsgraden, säger Magnus Cato, ordförande i Byggnads Öst.

Felsummering

Niklas Rengen, ekonomichef på Byggnads, beklagar det som har inträffat. Han förklarar att hela medlemsaviseringen är omgjord från och med 1 maj 2012. Detta har gjort att det har blivit nya rutiner för medlemsbeviset. Numera skickar inte Byggnads påminnelser om skuld, utan reglerar dessa direkt månaden efter. Felet har sedan uppstått mellan dataföretaget och företrädare från Byggnads.
– Det har blivit en felsummering. Flera delsummor har sedan blivit en dubbelsumma. Det är jättetrist när sådant sker, men det är den mänskliga faktorn.

Är det dataföretaget som har gjort fel?

– De har bytt folk på det it-företag som har hjälpt oss. Det är nya personer där och då har de inte den historiska erfarenheten. Men jag vill inte lägga ansvaret på ett it-företag. Det är en dialog mellan Byggnads och it-företaget, säger Niklas Rengen.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Ilska mot felaktig skuld

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig