Klagomål på hantverkare
Konsumentverkets statistik från landets konsumentvägledningar från 2012 visar att flest klagomål berör produkter och tjänster på tele-, tv- och Internetområdet (23 procent).
I många fall var det bland annat krångliga avtalsvillkor, oklarheter kring bindningstider som fått konsumenterna att reagera negativt.
På andra plats kommer kategorin Boende, där bland annat hyresrätt, köp och sälj av fastigheter, ingår (17,7 procent ). Tio procent av dessa klagomål berör hantverkstjänster.
– Det är fortfarande den enskilt största posten, säger Helena Olofsson, ansvarig för hantverkstjänster på Konsumentverket.
Bristande information
De allra vanligaste klagomålen handlar om att det är bristande kommunikation mellan kunden och hantverkaren. Det är sällan det skrivs avtal och då är det svårt att visa vad man har kommit överens om. Det är också vanligt att det blir tillägg under byggets gång.
– Men man kommunicerar inte vad det innebär och vad det blir för merkostnader, säger Helena Olofsson.
Konsumentverket har också tagit fram ett informationsmaterial kring hantverkstjänster som syftar till att minska risken för missförstånd. Materialet består av två broschyrer – den ena riktar sig till konsumenter och den andra till hantverkare