Byggnads krymper trots 20-miljonerssatsning
Det var efter den stora flykten från facken under 2007 som Byggnads ledning beslutade sig för en värvningsoffensiv. 8 000 lämnade och förbundet gick in med 20 miljoner kronor under två år för att vända trenden. Kampanjen startade i januari 2008 med att Byggnads andre ordförande, Thomas Gustavsson, åkte land och rike runt för att informera om hur värvningarna skulle gå till. Han berättade att förbundets miljoner var ett stöd till avdelningarna så att de kunde anställa medlemsvärvare. Målet var 10 000 nya medlemmar samtidigt som utflödet skulle stoppas. När det återstår fyra månader av projektet visar siffror att förbundet fått 14 253 nya medlemmar. Den första målsättningen har alltså redan uppfyllts. Men den andra – att få stopp på utflödet – har misslyckats. Under samma period har 18 131 personer lämnat. Det innebär ett minus på 3 590 medlemmar under perioden. I Värmland har man tappat 97 medlemmar under samma tid.
– Jag har ändå en känsla av att vi ökat något när det gäller hel- och halvbetalade. Det är det viktigaste, säger Jan Asker.
Han uppskattar att ungefär en fjärdedel av dem han träffar som inte är med i Byggnads går med direkt. Ytterligare en fjärdedel efter några veckor och resten väljer att inte gå med alls. Av dem som väljer att stå utanför facket så beror det nästan uteslutande på kostnaden. Helbetalande medlemmar i Värmland lägger 857 kronor i månaden. Av den summan går 432 kronor till Byggnads och 425 kronor till a-kassan.
– Jag håller med om att det är dyrt att vara med i facket. Men många har svårt att skilja på hur mycket som går till a-kassan. En del tror att det mesta går till facket och tänker inte på att 300 kronor av a-kassan går direkt till staten, säger Jan Asker.
Ansvarig på Byggnads för värvarkampanjen är andre ordförande Thomas Gustavsson.
– Hittills tycker jag värvarna har gjort ett bra jobb och vi har fått in många nya medlemmar, men samtidigt fortsätter personer att lämna facket och där måste vi bli bättre.
Thomas Gustavsson vill stoppa utflödet genom att facket blir bättre på att visa värdet av att vara med i Byggnads. Men han håller även med om att avgiften är hög.
När det gäller priset för satsningen – 20 miljoner kronor – så tycker han att det är väl använda pengar.
– Vi har inte fullt ut lyckats vända trenden när det gäller medlemsantalet. Men frågan har lyfts i organisationen och alla har blivit mer medvetna om problemet. Vi på Byggnads har tidigare varit bortskämda då folk i branschen i princip gått med automatiskt i facket när det kommit ut i bygglag på stora arbetsplatser, men i dag ser verkligheten annorlunda ut med många små arbetsplatser och byggbolag.