info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Samtal stöd i kris

Asienkatastrofen präglar många svenska arbetsplatser. Där finns arbetskamrater som kämpat för sitt liv i vågorna och som mist anhöriga. Våga ta kontakt, visa att du finns där, men utan att vara påträngande, är några av råden till kamraterna på jobbet.

Naturkatastrofen i Asien kommer att under lång tid påverka svenska arbetsplatser, bland annat i byggbranschen. Det som hänt är omvälvande och livsavgörande för många. Men som arbetskamrat har man en möjlighet att hjälpa den drabbade genom sitt sätt att vara. Det handlar om att vara medmänniska.
– Själva utgångspunkten är att man är sig själv. Alla kan fundera igenom hur jag själv skulle vilja bli mottagen av en kollega om det drabbade mig, säger psykologen Staffan Olsson.
Han har jobbat med krishantering i över 20 år och har bland annat byggföretagen Skanska och Peab som kunder.

Egentligen behövs inga konstigheter för att möta en utsatt eller sörjande människa. Det kan börja med en kram eller klapp på axeln.
-Visa att här är jag, att man finns runt personen, men kom inte med alla 30 000 frågorna på en gång, säger Staffan Olsson.
Många som kommer tillbaka är trötta på att svara på frågor just nu.
Men när arbetskamraten vill prata ska man finnas där och lyssna. Det viktigaste är att vara uppmärksam på vad just den personen vill och behöver. Det är också viktigt att veta, både för arbetskamrater och chefer, att traumareaktioner kan komma långt senare i form av ledsnad, ilska, med mera.

Det handlar också om att vara uthållig. Människorna vars liv ändrats av katastrofen kommer att vara påverkade av det under lång tid framöver. Arbetsplatsen och arbetskamraterna kan då bli en normal punkt i en i övrigt onormal tillvaro.
-Det är viktigt att drabbade kommer tillbaka till arbetsplatsen så fort som möjligt, för att komma in i någon slags normal rutin, säger Staffan Olsson.

Men alla orkar inte jobba som vanligt och arbetsgivaren har en skyldighet att anpassa arbetsförhållandena till den som drabbats. Arbetsgivaren ska kartlägga hjälpbehovet och kunna erbjuda krisstöd. För vissa kan det till en början räcka med att bara komma till jobbet och hälsa på.
En del som drabbats ligger på sjukhus eller reagerar genom att dra sig undan. Staffan Olsson tycker att man från arbetsplatsen ska höra av sig.
Kanske besöka arbetskamraten på sjukhuset.

Katastrofen påverkar arbetsplatser på många olika sätt. På vissa är en plats tom, kanske är personen konstaterat död eller saknad. På andra finns anhöriga till saknade och döda, vissa har själva kämpat i vågorna. Det gör att behoven av stöd skiftar. Rent generellt tycker Staffan Olsson att man ska ge utrymme på arbetsplatserna för samling, för att sitta ner och prata en stund.

Den största svenska byggarbetsgivaren, Skanska, har 12 000 anställda.
Informationsdirektör Agneta Ljunggren berättar att företaget gått ut med information om psykolog och kristeam där drabbade anställda och familjer kan få hjälp.
Under förra veckan kontaktade man de anställda som man visste var i Thailand. Ytterligare kartläggning av hjälpbehovet görs nu när alltfler kommer tillbaka efter juluppehållet.
– Jag vill verkligen uppmana folk att använda den professionella hjälp som finns i form av krisstöd, säger Agneta Ljunggren.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Samtal stöd i kris

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig