Intern tvist om avtal vid åsen
Byggnads hävdar att båda tunnlarna utförs med liningmetod. Vid traditionell lining sprutas betongen på tunnelväggen medan man i Citytunneln och Hallandsåsen monterar redan färdiga segment som tillsammans bildar stora ringar.
– Det är bara en modernare metod, men det är fortfarande lining, säger Kurt Kraenzmer, som varit en av Byggnads representanter vid den centrala förhandlingen.
Och därmed skulle det vara Byggnads som organiserar arbetarna.
Seko hävdar att eftersom det här är montering av element, så är det deras väg- och banavtal som ska gälla i båda tunnlarna. De grundar sina argument på en överenskommelse mellan de båda facken från 1999.
– I den står tydligt att tunnelbyggande med element ska bedrivas på vårt avtal. Byggnads kan kalla jobbet vad som helst, men det är inte trä- eller betongarbete, säger Björn-Inge Björnberg på Sekos förhandlingsavdelning.
I morgon träffas Byggnads Willy Hultén och Björn-Inge Björnberg för vidare diskussioner. Om ingen överenskommelse nås blir det i slutändan LO som får avgöra.
– Jag anser att vi ska göra upp det här mellan oss, säger Björn-Inge Björnberg.
Att Byggnads och Seko träter om vem som ska få organisera arbetarna vid Hallandsåsen är inget nytt. 1996 pågick en liknande fejd. Då delade man upp organiseringen så att liningen bedrevs på Byggnads avtal och tunneldrivningen på Sekos avtal.