Så funkar helikopterlyft – ”Ekorren”, ett ton rakt upp i luften
Säkerhet och precision är avgörande när luftens tyngdlyftare bistår byggnadsarbetare och montörer från höga höjder.
1. Lasta och lossa
Transporten ska surras och säkras och kringutrustning som lyftkrokar och vajrar ses över regelbundet. Alla på marken ska få information innan uppdraget genomförs.
2. Vädret en utmaning
Helikopterflygning är väderberoende och extra utmanande blir det med tung last i en lina som hänger 25-50 meter ner, till exempel att montera en julstjärna på Lisebergstornet till julen.
”Det är många gånger som vädret inte är med en. Då gäller det att arbeta på ett säkert sätt”, säger Richard Ziverts, vd och flygchef på Stockholms Helikoptertjänst AB.
3. Två modeller
Stockholms Helikoptertjänst använder två typer av helikoptrar. Eurocopter AS 350 B3 Ecureuil, ”Ekorren”, med en kapacitet på upp till 1 350 kilo och en marschfart på 220 km/h. Den mindre och tystare Eurocopter EC 120B Colibri kan ta hängande last på upp till 500 kilo.
”De flesta av våra lyftuppdrag görs med den större varianten, allt från husbyggen i skärgården till att montera kraftledningsstolpar”, säger Richard Ziverts.
4. Avvärja risker
Riskanalyser utförs inför varje lyft och montering. I folktäta områden hjälper polisen till att spärra av gator och i vissa fall evakuera hus, ifall en nödsituation skulle uppstå. Markpersonal säkrar last- och landningsplatser genom att ta bort eller sätta fast lösa föremål. Extra viktigt att presenningar, tomma sopsäckar, träskivor och liknande tas bort. Helikoptrar kan generera vindstyrkor upp till stormstyrka.
5. Säkerhet på marken
Var alltid på behörigt avstånd, minst 20 meter från och snett framför helikoptern. Rör dig aldrig bakom helikoptern, stjärtrotorn är livsfarlig. Du får bara närma dig efter klartecken från pilot, hukande men med uppsikt över terrängen. Enbart de som ska ta emot lasten eller utföra montering ska vara på plats.
6. Strikt regelverk
Piloter, besättningsmän och markpersonal är specialutbildade i bland annat säkerhet. Stockholms Helikoptertjänst har också utbildningsprogram för kunderna. ”Vi måste utbilda enligt det regelverk vi opererar efter. Vi ställer bland annat krav på dem som ska koppla last så att det inte blir farligt”, säger Richard Ziverts.
Regelverk från EASA (European Union Aviation Safety Agency) och Transportstyrelsen styr arbetet.