Kampanj ska ge kämpaglöd på bygget
20 000 underskrifter och många berättelser från byggvardagen. Det hoppas Byggnads på, när man nu drar igång kampanjen "Helt seriöst".
Byggnads drog igår igång kampanjen ”Helt seriöst” inför avtalsrörelsen. Förbundet vill visa hur det ser ut för arbetare i vardagen och med hjälp av en film med textrader som ”Riva asbest utan skyddsutrustning” och ”Dumpa priset 50 procent för att vinna en upphandling” ska man få yrkesarbetarna att skriva på uppropet.
Karin Lindström, Kommunikationschef på Byggnads, hoppas få ihop 20 000 underskrifter för ordning och reda inom bygg.
Vad verkar byggnadsarbetarna vara mest trötta på?
– Vi har uppfattat är att många är trötta på att villkoren dumpas och att arbetare ställs mot arbetare. Vi kommer förhoppningsvis att få in vittnesmål om vad folk tycker och känner.
Vad ska ni göra när ni fått ihop 20 000 underskrifter?
– Det blir ett sätt att visa att vi är många som tycker samma sak. Byggnads har 104 000 medlemmar, vilket är en styrka i sig. Men det finns också en pedagogik bakom att visa att så många aktivt står bakom en förändring.
Hur har reaktionerna varit?
– Många har gått in och skrivit under och många har tyckt att det känts rätt. Vi har överträffat förväntningarna för första dagen. Det bådar gott!
Vilka har nåtts av kampanjen?
– Vi har skickat ut ett digitalt brev till 60 000, de medlemmar som vi har mejladresser till. Sedan går vi ut genom Instagram och Facebook. Framför allt är det en digital kampanj.
Handlar det om att lyfta frågan inför avtalsrörelsen?
– Ja, vi vill få igång samtalet om de här frågorna. Vi ska komma ut på arbetsplatserna och prata om det här och då kan en digital kampanj hjälpa till att få igång snacket. Vi ska fylla på kampanjen med mer fakta efter hand.
Hur fortsätter ni fram till avtalskraven i februari?
– Vi kommer på olika sätt driva frågan om ordning och reda i byggbranschen. Målet är att få ut våra medlemmars berättelser så att fler förstår allvaret och ger oss stöd.
Här är filmen i Byggnads kampanj.