Flera dödsolyckor med hjullastare
Dödsolyckan i Täby utreds nu av Arbetsmiljöverkets haverikommission. Även en polisutredning pågår. Totalt har hjullastare varit inblandade i cirka 100 arbetsolyckor per år sedan 1997. Av dessa ledde tolv till amputationsskador.
– Vi misstänker att mörkertalet vad gäller tillbud utan personskador är stort, säger Ingvar Bergh på arbetsmiljöinspektionen i Stockholm och fortsätter: Vi kan inte vänta på utredningarna, vi känner att vi måste gå ut och varna. En ung människa har dödats.
I Täby användes hjullastaren för att transportera en stålbalk. Balken vägde över ett ton mer än den tillåtna maxvikten för kranarmen.
Problemet med kranarmarna är att en ventil i maskinens hydraulsystem kan lösas ut om maxlasten överskrids. Det kan medföra att maskinen tappar lasten okontrollerat. Allt enligt Arbetsmiljöverkets experter.
– Branschens utbildningar av maskinförare är väldigt mager. Vi misstänker att många maskinförare inte känner till riskerna. Förarna utbildas men man kan konstatera att utbildningen innehåller för lite av både det praktiska och teoretiska vad gäller kranarmarna, säger Ingvar Bergh.
Han påpekar att inte känner till om alla utbildningar är bristfälliga, men det står klart att många är det.
Arbetsmiljöverket menar att kunskap om hur maskinen uppträder och respekt för tillåten maxvikt är nödvändiga försiktighetsåtgärder. Hur mycket lasten väger ska alltid kontrolleras innan lyft. Kranarmen ska även besiktigas årligen tillsammans med hjullastaren.