Byggkranar från förr – då supermoderna med senaste tekniken
Radiovågor för kranar på räls, rostiga bultar och en kran på en träbrygga. Det och mycket mer i det här svepet bland gamla byggkranar.
Kranar har använts under hundratals år som ett hjälpmedel på bygget. De första kranarna som kom monterades ofta på toppen av själva byggnaden. Men tiden blev kranarna fristående maskiner.
I dag finns det många olika varianter. Tornkranen har naturligtvis sin givna plats på bygget. Liksom mobilkranen har för ett lite kortare jobb.
Här kommer några bilder på kranar från förr.
En tidig form av mobilkran eller? Hur som – kranen har rullat ut på en provisoriskt träbrygga till mitten av bygget. Bilden är från bygget av kvarteret Spinnaren i Malmö 1955. Bland annat uppfördes det ett skyddsrum med plats för 5 000 personer, hotell, kontors- och affärslokaler.
Här ”maskinrummet” på en Linden L 30 från början av 1980-talet. Bilden togs i samband med ett haveri på en annan kran av samma typ. Kranolyckan inträffade i Kristinehamn. Kranföraren som satt i hytten under raset klarade sig utan allvarligare skador. Orsaken till att kranen kraschade var att flera bultar, monterade innanför linskivorna (se svarta rutan på bilden) hade rostat sönder.
Här kranen från bygget av lasarettet i Kalix under mitten av 1970-talet. Skyddsombud och ombudsman diskuterar kranförarens väg upp till hytten. Om klättringsvägen är tillräckligt säker.
En mobilkran av märket Reinstahl 905 S. Kranen som kommer från forna Västtyskland har en lyftkapacitet på 90 ton. Bilden är tagen i samband med ett jobb på Gruvöns bruk utanför Karlstad kring 1985.
Ny teknik infördes på det här bygget utan för Stockholm i början av 1980-talet för att undvika krockar mellan två spårbundna byggkranar. Det nya var att kranarna fick varsin sändare och varsin mottagare. Radiosignaler skickades då mellan kranarna och när signalen blev för stark var det ett tecken på att kranarna var för nära varandra. Då slogs strömmen av.
Torn- och mobilkranar sida vid sida. Här på ett storbygge, den omfattande om- och tillbyggnaden av centralstationen i Stockholm för 35 år sedan.
Avslutningsvis en gammal goding. Bilden från 1955. Både kranmodell och plats är okänd. Vet du?