Specialklister lagar trasiga broar
Ett specialklister används på Alviksbron, där tusentals sprickor ska lagas. Drygt 4 000 meter kolfiberlaminat ska klistras fast och förankras i bron för att hindra att sprickbildningarna blir större. Samtidigt har bron förstärkts på mitten med kraftiga stag som en korsett runt bron. Samma sak ska göras på Gröndalsbron och när arbetet är klart i vår ska broarna hålla i utlovade 120 år, berättar DN.
I början av året stängdes de knappt två år gamla broarna för såväl spårvägs-, som gång och cykeltrafik. Orsaken var den sprickbildning som nu lagas. Den mycket starka kolfiberlaminaten ska kompensera bristen på armering i brokonstruktionen. En teori är att det var för lite armering som ledde till skadorna på broarna.
Samtidigt med reparationerna är SL å sin sida och Skanska/NCC oeniga om vem
som ska betala reparationerna av broarna, som kostar många miljoner. SL anser att byggentreprenörerna ska stå för kostnaderna. Från nästa år kommer nya bronormer, bestämmelser, som skulle ha kunnat förhindra skadorna.