Byggannonser från förr: Brynjor, fylla och bävernylon
Reklamen speglar sin tid. Om man får tro annonserna i vårt arkiv verkar nya material, hälsa och ett och annat järn ha varit på tapeten.
1955 (bilden ovan) Blå bävern var titeln på en äventyrsbok för pojkar, men också namnet på ett märke från Falkenbergs Konfektions AB. ”I vanliga fall sliter jag ut 3 à 4 blåtygsbyxor per år men Blå Bäverns Nylon-Denim har hållit hela året”, säger kommunalarbetare Victor Svensson i annonsen.
1946 En påkostad och skickligt utförd annons från Jernbolaget, året efter krigsslutet.
1973 Alkoholproblemen på jobbet var möjligen vanligare förr. Systembolaget annonserar med en varning från ”med. dr Wilhelm Graf” att såväl rejäla fyllor som dagligt drickande kan leda till minskad intelligens, försämrad reaktionsförmåga och ökad retlighet.
1986 Vem kan motstå denna tidstypiska nätbrynja, dessutom försedd med den fantastiska förmågan att hjälpa mot förkylningar? Företaget Brynje kunde garantera ”att du aldrig känt det så skönt”. Inte nog med det. Supergarnet av Meraklon var ”så fulländat att dess upphovsman fått Nobelpriset”.
1992 Reklam är en tidsspegel. Följaktligen byter annonserna karaktär under 90-talskrisen. Maskinuthyraren Citarents annons anspelar på en annalkande nedgång som får långtgående konsekvenser.